Reklama
Rozwiń
Reklama

Dlaczego ludzie zostają w domach podczas powodzi mimo ostrzeżeń? Psycholog tłumaczy

Powodzie, które w ostatnich dniach nawiedziły Polskę, zmusiły wiele rodzin do ewakuacji. Niektórzy ludzie, mimo ostrzeżeń, zdecydowali się jednak pozostać w swoich domach. Dlaczego podjęli takie ryzyko? Psychologiczne mechanizmy ich działania wyjaśnia prof. dr hab. Magdalena Żemojtel-Piotrowska.

Publikacja: 16.09.2024 17:40

Prof. dr hab. Magdalena Żemojtel-Piotrowska: Służby ratunkowe powinny mieć świadomość, że muszą dotr

Powódź

Prof. dr hab. Magdalena Żemojtel-Piotrowska: Służby ratunkowe powinny mieć świadomość, że muszą dotrzeć do co najmniej dwóch grup odbiorców: „doświadczonych” powodzian, którzy myślą, że sami sobie poradzą i nie potrzebują pomocy i do osób w panice, zaprzeczających ze strachu niewygodnym informacjom.

Foto: Adobe Stock

Dlaczego ludzie decydują się zostać w swoim domu podczas powodzi, pomimo wyraźnych komunikatów o zagrożeniu?

Powodów jest kilka, ale na pierwszy plan wysuwają się dwa: braku zaufania do innych, zwłaszcza władz, i własna ocena zagrożenia. W sytuacji kryzysowej i niejednoznacznej polegamy w swojej ocenie na zachowaniu innych, nazywamy to informacyjnym wpływem społecznym. Im bardziej sytuacja jest niejasna, tym bardziej polegamy na otoczeniu. Mówiąc obrazowo, kiedy do domu wlewa nam się woda, wtedy wiemy już, że sytuacja jest poważna. Jeżeli widzimy tylko prognozę pogody, łatwiej nam wmówić sobie, że nas to nie dotyczy, że jeszcze mamy czas, że powódź może "przejdzie bokiem". Do tego dochodzi problem z zaufaniem – ewakuacja wymaga pozostawienia dobytku, który ktoś może nam ukraść, zniszczyć, uszkodzić. Wreszcie, przygotowanie się do ewakuacji to decyzja kosztowna, wymagająca wysiłku fizycznego i emocjonalnego, a niepotrzebnego wysiłku zwykle staramy się unikać.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Psychologia
Kto martwi się częściej: kobiety czy mężczyźni? Nowy raport ujawnia trwałe nierówności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Psychologia
Dzień Zdrowia Psychicznego. Zdrowa organizacja w firmie to nie benefity wellness
Psychologia
Shrekking: czy dysproporcja w stopniu atrakcyjności między partnerami bywa zamierzona?
Psychologia
Naukowcy wskazują nowy interesujący marker przynależności klasowej. Wyniki badania
Psychologia
Co zachęca do działania na rzecz klimatu? Badanie dało zaskakujący wynik
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama