– I’m cool! – wykrzykuje wyłaniająca się zza pianina Naomi, po odśpiewaniu pierwszych słów piosenki „Eternal Flame”. Z wyraźnie naruszoną fryzurą, dalekim od perfekcji makijażem, w stylizacji niekojarzącej się ze scenicznym blichtrem, po bolesnym upadku z instrumentu, na który spontanicznie wskoczyła, by wykonać piosenkę z okazji urodzin przyjaciółki, jest żywą definicją osoby określanej mianem „cool”. Podobnie jak jej filmowe towarzyszki, które w komedii „Gorzkie wino” podejmują niejedną kontrowersyjną decyzję w imię fantastycznej zabawy. Szalone tańce, wyśpiewywane a cappella ulubione piosenki czy rozdawane bez chwili zastanowienia podarunki wprost ze sklepu dla dorosłych, to tylko niektóre z nich.
Wprawdzie filmowa Naomi, przekonująco odegrana przez Mayę Rudolph, daje wyraz również i trudniejszym emocjom, jej zaraźliwa energia, spontaniczność i brak zawahania przed podjęciem ryzyka czy narażeniem się na śmiech ze strony otoczenia, sprawiają, że spełnia właściwie wszystkie warunki opisane przez autorów badania zgłębiających tematykę bycia „cool”.
Czytaj więcej
– Jeśli bieganie nie jest twoim ulubionym zajęciem, nikt nie zabrania ci uprawiać joggingu. Do śp...
Naukowcy z trzech uniwersytetów: Universidad Adolfo Ibáñez, University of Arizona oraz University of Georgia, w latach 2018-2022 prowadzili badania wśród 5943 uczestników z Australii, Chile, Chin, Niemiec, Indii, Meksyku, Nigerii, Hiszpanii, Republiki Południowej Afryki, Korei Południowej, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Ankietowani odpowiadali na pytania o spotkane w życiu osoby, które uważają odpowiednio za „fajne”, „niefajne”, „dobre” lub „niedobre” (oryg. „cool”, „uncool”, „good” lub „not good”).
Wyniki, opublikowane na łamach „Journal of Experimental Psychology”, wskazują na sześć cech wspólnych, które, niezależnie od kraju pochodzenia czy wyglądu zewnętrznego, wyróżniają osoby określane tym mianem. Są one: ekstrawertyczne, hedonistyczne, silne, otwarte, autonomiczne i lubią przygody (oryg. „extroverted”, „hedonistic”, „powerful”, „adventurous”, „open”, „autonomous”). Jakie inne cechy decydują o atrakcyjności danej osoby i pomagają jej zyskać popularność w grupie rówieśniczej, wśród znajomych w pracy czy w życiu towarzyskim? Swoimi obserwacjami w tym zakresie dzielą się dr Marta Kowal, psycholożka z Uniwersytetu Wrocławskiego oraz dr Michał Stefańczyk z Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego.