Świadomy shopping to mocna strona przedstawicieli pokolenia Z. Oto, czego można się od nich nauczyć

Przedstawiciele młodego pokolenia świadomie wydają pieniądze. Ich zakupy są przemyślane, a cena ma mniejsze znaczenie niż jakość produktu. Doskonale posługujący się nowoczesnymi aplikacjami i narzędziami technologicznymi, szybko porównują oferty i wybierają tylko te, które odpowiadają ich potrzebom.

Publikacja: 09.01.2024 12:25

Pokolenie Z sprawnie porusza się między aplikacjami dostępnymi w ich telefonach, stronami internetow

Pokolenie Z sprawnie porusza się między aplikacjami dostępnymi w ich telefonach, stronami internetowymi interesujących ich sklepów oraz porównywarkami internetowymi.

Foto: Adobe Stock

Szacuje się, że potencjał zakupowy przedstawicieli pokolenia Z, urodzonych między 1997 a 2012 rokiem, wynosi 450 miliardów dolarów na całym świecie. Te dane mogą tylko rosnąć, ponieważ niektóre z tych osób powoli wkraczają w dorosłość.

Młodzi ludzie nie tylko dysponują gotówką, ale też mają potrzebę wydawania pieniędzy, nawet w czasie obecnego kryzysu finansowego. Jednak wzorce zakupowe wyglądają w ich przypadku inaczej niż w poprzednich pokoleniach. Nie kupują po prostu tego, na co w danym momencie mają ochotę, lecz rozważnie decydują, kto i kiedy zasługuje na ich pieniądze.

Świadomość wartości pieniądza

Takie podejście bierze się między innymi stąd, że, wstępując na rynek pracy i robiąc pierwsze kroki w swojej karierze zawodowej, mają świadomość wartości pieniądza oraz faktu, że na przyjemności trzeba zapracować.

Dodatkowo, podobnie jak ich rodzice czy starsi koledzy, borykają się z tymi samymi wyzwaniami związanymi ze wzrastającymi kosztami utrzymania, wysokimi cenami czynszu czy podstawowych produktów spożywczych. Aby podołać codziennym wydatkom i mieć możliwość poniesienia chociażby kosztu studiów, niejednokrotnie muszą zmierzyć się z koniecznością pracy po zakończonych zajęciach lub w weekendy.

Wszystkie te elementy sprawiają, że zakupy w wydaniu młodych osób z pokolenia Z, stają się doorze przemyślaną inwestycją. Jak zauważa Tamara Charm z McKinsey & Company, jest to pokolenie, któremu technologia towarzyszy od samego początku ich życia (digital native), co czyni ich prawdziwymi znawcami najbardziej wyrafinowanych sposobów wyszukiwania okazji w sieci.

– Pokolenie Z sprawnie porusza się między aplikacjami dostępnymi w ich telefonach, stronami internetowymi interesujących ich sklepów oraz porównywarkami internetowymi – wylicza Charm. – To pomaga im poznać pełen wachlarz dostępnych ofert w krótkim czasie oraz świadomie podjąć decyzję, czego tak naprawdę potrzebują i który produkt spełnia wszystkie ich oczekiwania – dodaje.

Cierpliwość i skłonność do opóźnienia zakupu

W przeciwieństwie do zakupów pod wpływem impulsu ten rodzaj konsumpcji wymaga cierpliwości. Charm twierdzi, że przedstawiciele pokolenia Z są skłonni opóźniać zakupy do czasu, aż naprawdę będą ich potrzebować, a także wstrzymywać się, dopóki nie znajdą najlepszych ofert.

Mają też bardzo precyzyjne oczekiwania co do samego produktu. Mimo że poszukują atrakcyjnych cenowo ofert, to jednak nie są chętni do rezygnacji z jakości zakupionego przedmiotu czy usługi. Badania przeprowadzone przez firmę McKinsey & Company wskazują, że pokolenie Z jest jedynym, które przedkłada jakość nad cenę produktu. Młodzi ludzie należący do tej grupy wiekowej mają też większą skłonność do zamieszczania online opinii na temat zakupionych produktów, aby wskazać ewentualnym przyszłym klientom kierunek ich działania przy doborze artykułów z tej samej kategorii. Działa to też w drugą stronę: przed podjęciem decyzji zakupowych, przyglądają się raczej opiniom innych użytkowników niż atrakcyjnym i nieco podkoloryzowanym opisom producentów, które są dla nich mniej wiarygodne. Opinie na forach wyszukiwane są z właściwą „zetkom” sprawnością.

Drugiej szansy nie będzie

Charm podkreśla, jak bardzo krytyczni i wymagający są młodzi kupujący.

– Jeśli produkt, mimo obietnicy producenta, nie sprosta ich oczekiwaniom, nie dadzą już wybranej marce drugiej szansy – tłumaczy. – Tym samym nie zamierzają przywiązywać się do marki tylko ze względu na jej renomę, jeśli ich oczekiwania nie zostały spełnione. To pokolenie entuzjastyczne, ale i poszukujące, chętne do eksplorowania i łamania utartych schematów – dodaje.

Czytaj więcej

Pokolenie Z na zakupach online. Młodzi są skłonni dopłacić dla dobra środowiska

Przedstawiciele pokolenia Z będą stopniowo zyskiwać coraz większą samodzielność i stabilność finansową. Jeśli wiodące marki chcą dotrzymać im kroku i sprostać ich wysokim oczekiwaniom, również i w ich nastawieniu musi nastąpić istotna zmiana. Jest to o tyle ważne, że młodzi ludzie kładą nacisk nie tylko na jakość produktu, ale i na zrównoważone praktyki wytwarzania towarów.

– Pokolenie Z zaufa firmom, które są autentyczne, transparentne i odpowiedzialnie – wylicza Tamara Charm.

– Młodzi konsumenci dbają o to, aby wybierane przez nich produkty były wytwarzane w sposób zrównoważony oraz aby firmy, od których kupują, angażowały się w pozytywne działania na rzecz klimatu – potwierdza Charlie Reed, liderka ds. zrównoważonego rozwoju w amerykańskiej firmie Intuit. – To pokolenie podejmuje istotne działania, w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Jeśli zorientują się, że rozważane przez nich produkty powstają w organizacjach, które wyznają inne zasady, poszukają lepszych dla siebie rozwiązań – podkreśla.

Jednocześnie ekspertki potwierdzają, że w obecnych czasach trendy dynamicznie się zmieniają, co może prowadzić do ciągłych modyfikacji w tendencjach zakupowych młodych ludzi. Media społecznościowe sprzyjają szybkiemu rozprzestrzenianiu się informacji, więc firmy, którym zależy na pozyskaniu młodych klientów, muszą nauczyć się podążać za tymi zmianami i dostosowywać swoje praktyki do wysokich oczekiwań tej grupy konsumentów.

Źródło:

https://www.bbc.com/worklife

Styl życia
Raport: samotne matki bardziej narażone na ubóstwo. Wskazano powody
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Styl życia
"Zrobione przez kobiety? Powinno być tańsze”. Badanie ujawniło seksizm wśród miłośników win
Styl życia
Przerywanie lektury książki to nie grzech. Wiadomo, jakie woluminy warto odkładać bez wahania
Styl życia
Prezenty na komunię psują dzieci? Psycholog Maria Rotkiel: Winne są zaniedbania dorosłych
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Styl życia
Starożytna kobieta uratowana spod kół buldożerów. Cenne znalezisko na placu budowy