Reklama
Rozwiń
Reklama

Nocne marki są inteligentniejsze niż ranne ptaszki? Wyniki badań zaskakują

Naukowcy potwierdzają, że osoby aktywne do późna w nocy szybciej zapamiętują informacje i lepiej je przetwarzają niż te, które chodzą spać przed 22.00. Nocne marki mają jednak większą skłonność do depresji i nałogów. A także do przygodnych relacji seksualnych.

Publikacja: 23.07.2024 12:39

Zdaniem naukowców, zespół, w którym są osoby o różnych chronotypach, największą kreatywność wykazuje

Kobieta przed komputerem

Zdaniem naukowców, zespół, w którym są osoby o różnych chronotypach, największą kreatywność wykazuje około 13.00.

Foto: Adobe Stock

„Żyjemy w dyktaturze skowronków, do nich dostosowane są pory rozpoczynania nauki i pracy. A one permanentnie i bez cienia litości okradają 25 procent społeczeństwa ze snu”, przekonuje Magdalena Komsta, psycholożka, terapeutka poznawczo-behawioralna bezsenności. Jej wykład, w ramach konferencji TEDxKoszalin, ma na Youtube pół miliona odsłon. Rehabilituje w nim sowy, aktywne nocą, rano półprzytomne, które często słyszą, że są leniwe. Nie mogą zmienić nawyków, bo chronotyp, czyli zaprogramowane przez mózg pory zasypiania i budzenia się, są uwarunkowane genetycznie. Co czwarta osoba ma naturę sowy, czyli zasypia około 2. w nocy i, jeśli nie dzwoni budzik, wstaje o 10.00, co czwarta skowronka (22.00-6.30), reszta to typy pośrednie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Styl życia
Japońskie korporacje zmieniają zasady dotyczące wyglądu pracownic
Styl życia
Internet zalewa fala fioletowych zdjęć profilowych. Mobilizacja w sprawie kobiet, jakiej dawno nie było
Styl życia
Pokolenie Z zmienia definicję zaangażowania w pracę. Pracodawcy mają się czego bać?
Styl życia
Flamenco inkluzywne – wyjątkowy taniec i projekt, który pozwala przeformatować emocje
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Styl życia
Polki nie wiedzą, czy mają oszczędności. Badanie dało niepokojący wynik
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama