Nocne marki są inteligentniejsze niż ranne ptaszki? Wyniki badań zaskakują

Naukowcy potwierdzają, że osoby aktywne do późna w nocy szybciej zapamiętują informacje i lepiej je przetwarzają niż te, które chodzą spać przed 22.00. Nocne marki mają jednak większą skłonność do depresji i nałogów. A także do przygodnych relacji seksualnych.

Publikacja: 23.07.2024 12:39

Zdaniem naukowców, zespół, w którym są osoby o różnych chronotypach, największą kreatywność wykazuje

Kobieta przed komputerem

Zdaniem naukowców, zespół, w którym są osoby o różnych chronotypach, największą kreatywność wykazuje około 13.00.

Foto: Adobe Stock

„Żyjemy w dyktaturze skowronków, do nich dostosowane są pory rozpoczynania nauki i pracy. A one permanentnie i bez cienia litości okradają 25 procent społeczeństwa ze snu”, przekonuje Magdalena Komsta, psycholożka, terapeutka poznawczo-behawioralna bezsenności. Jej wykład, w ramach konferencji TEDxKoszalin, ma na Youtube pół miliona odsłon. Rehabilituje w nim sowy, aktywne nocą, rano półprzytomne, które często słyszą, że są leniwe. Nie mogą zmienić nawyków, bo chronotyp, czyli zaprogramowane przez mózg pory zasypiania i budzenia się, są uwarunkowane genetycznie. Co czwarta osoba ma naturę sowy, czyli zasypia około 2. w nocy i, jeśli nie dzwoni budzik, wstaje o 10.00, co czwarta skowronka (22.00-6.30), reszta to typy pośrednie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
SPOŁECZEŃSTWO
Kobiety i mężczyźni w Polsce inaczej widzą zagrożenia cyberatakiem. Ekspert ostrzega
SPOŁECZEŃSTWO
Rusza obowiązkowy pobór kobiet do wojska w Danii. Jak inne kraje regulują tę kwestię?
Styl życia
Olivia Munn ostro krytykuje plan kobiecego lotu w kosmos. „To rozpustne”
SPOŁECZEŃSTWO
Oprawcy w białych rękawiczkach. Alarmujące dane o przemocy rówieśniczej w szkołach średnich
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Styl życia
Pokolenie Z odważnie definiuje priorytety finansowe na 2025 r. Oto cel nr 1 młodych