Trendy 2024 odchodzące do lamusa. "Wielu chwilowych mód nie da się przewidzieć"

Trendy z Tik-Toka, rozbudzające wyobraźnię internautów, zwykle znikają tak szybko, jak się pojawiły. O wielu z nich już dziś się nie pamięta. Tymczasem szersze zjawiska społeczno-ekonomiczne często rozwijają się w kierunkach innych niż prognozowane.

Publikacja: 30.12.2024 09:25

Monika Borycka: Trendy odchodzące do lamusa dotyczą głównie świata lifestyle i tzw. trendów krótkich

Monika Borycka: Trendy odchodzące do lamusa dotyczą głównie świata lifestyle i tzw. trendów krótkich, gdy moda, czy też tzw. hype na dane zjawisko szybko przemija.

Foto: Adobe Stock

Choć metod prognozowania trendów nie brakuje, a nowoczesne narzędzia technologiczne sprzyjają ich rozwojowi, to jednak nie każde zjawisko, które zyskuje gwałtowną popularność, można przewidzieć. Cieszące się zwykle ogromnym zainteresowaniem wśród internautów „trendy” zapoczątkowane przez użytkowników Tik-Toka znikają w błyskawicznym tempie, ustępując miejsca nowym zjawiskom, które rozbudzają wyobraźnię kolejnych odbiorców. Jakie trendy, mimo początkowej popularności, odeszły do lamusa w mijającym roku? Czy istnieją z kolei i takie, które zostały zapoczątkowane przed wieloma miesiącami i nadal prężnie rozwijają się w kierunkach, które zaskakują badaczy? Kwestie te omawia Monika Borycka, obserwatorka trendów, analityczka innowacji technologicznych i specjalistka futures studies, opiekunka merytoryczna studiów podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH.

Czytaj więcej

Technologia pod choinką: czy sprzęt elektroniczny to dobry pomysł na prezent?

Jakie trendy przed rozpoczęciem 2024 roku były prognozowane jako wiodące, a jednak z końcem roku odeszły lub stopniowo odchodzą w zapomnienie?

Trendy odchodzące do lamusa dotyczą głównie świata lifestyle i tzw. trendów krótkich, gdy moda, czy też tzw. hype na dane zjawisko szybko przemija. Takie zjawiska pojawiają się bardzo szybko i równie szybko znikają. To dotyczy trendów estetycznych czy też konsumenckich, które skupiają się np. na konkretnym kolorze, deseniu czy estetyce i tutaj rzeczywiście dość często mamy do czynienia z wybuchowym przebiegiem. Podobnie szybko pojawiają się i znikają „trendy” Tik-Tokowe, które błyskawicznie zdobywają popularność, zwłaszcza wśród młodych użytkowników. Są one chętnie wykorzystywane w sposób marketingowy, ale dziś już nikt nie pamięta, jaki trend był modny na przykład w styczniu 2024 roku. Wielu tych właśnie chwilowych przejawów popularności danych zjawisk zwyczajnie nie da się przewidzieć, czego dobrym przykładem jest moda na kolor soczyście zielony i pewną estetykę związaną z płytą „Brat” młodej wokalistki Charli XCX. Takie „trendy” szybko odchodzą w zapomnienie.

Czy są z kolei takie, które, wbrew wcześniejszym oczekiwaniom, pozostają z nami na dłużej?

Jak najbardziej. Jeśli chodzi o trendy traktowane jako szersze zjawiska społeczno-ekonomiczne czy technologiczne, to tutaj raczej możemy mówić o ewolucji ich trajektorii. Często trend zaczyna rozwijać się w inny sposób niż prognozowano lub też zaczyna kiełkować w charakterze tak zwanego kontrtrendu. W obszarze technologicznym na początku mijającego roku prognozowano, że będziemy mieć do czynienia z szybkim wdrożeniem narzędzi AI, zwłaszcza w wielkich firmach i w szeroko pojętym biznesie. Okazuje się, że nie jest to takie proste, ponieważ proces wdrożenia czy poszukiwania wskaźników produktywności, bądź też odpowiedniego ulokowania tych nowych usług jest dość rozbudowany. Nadal poszukujemy odpowiedzi na to, czym AI tak naprawdę będzie: kolejnym ekosystemem usług sprzedawanym w formie AI as a Service (AIaaS) czy też będzie to coś większego, ogromny ekosystem, który zmieni absolutnie każdą gałąź biznesu. Tutaj mamy dużo niewiadomych, stąd też nie do końca istnieje pewność, jak ten trend będzie się rozwijał.

Czytaj więcej

Messaging guilt: czy brak reakcji na wiadomość musi wiązać się z poczuciem winy?

W jaki sposób prognozowane są trendy w dziedzinach, w których pani się specjalizuje? Czy używane są w tym celu aplikacje/wyszukiwarki, czy też jakieś inne – być może bardziej wyszukane – narzędzia?

Jeśli chodzi o same badania trendów, to służą do tego różne narzędzia, które często czerpią z pokrewnych dziedzin, na przykład z obszaru socjologii. Mamy zatem tutaj zarówno badania jakościowe, jak i ilościowe, różnego rodzaju badania partycypacyjne, badania z udziałem ekspertów, takie jak na przykład metoda delficka, czyli taka, w której do prognozowania wykorzystuje się wiedzę, doświadczenie i opinie ekspertów z danej dziedziny. Jesteśmy w stanie badać trendy w sposób zróżnicowany. Mam tutaj oczywiście na myśli duże trendy społeczne czy ekonomiczne, które bada się z udziałem różnych metod właśnie po to, by odsiać te krótkotrwałe zjawiska mające charakter sezonowy.

Po czym poznać, że dane zjawisko ma charakter trendu, a nie krótkotrwałej mody?

Badając kierunki zmian, często analizujemy, czy nowe istotne zjawiska nie składają się w większe patterny, czyli wzorce nowych zachowań czy wzorce nowych oczekiwań. Na przykład w obszarze technologii obserwujemy obecnie różne dowody czy manifestacje coraz większego zjawiska zwanego generatywnym wyszukiwaniem: generative search. Oznacza to, że coraz więcej osób wykorzystuje narzędzia sztucznej inteligencji do wyszukiwania informacji. Przebudowuje się nasz sposób interakcji z informacją – wykorzystujemy już nie tylko wyszukiwarki internetowe czy wiedzę czerpaną w bardziej tradycyjny sposób np. z mediów, książek, ale zdobywamy informacje w sposób bardziej konwersacyjny dzięki rozmowie z chatbotem AI, który przygotowuje nam pełną odpowiedź. Nie musimy aktywnie szukać informacji, tylko dostajemy gotowe odpowiedzi. Mamy coraz więcej takich usług – wśród nich niedawno udostępnioną funkcję Search w popularnym ChatGPT od Open AI, czy narzędzia takie jak Perplexity.ai, silnik wyszukiwania nowego typu wykorzystujący duże modele językowe. Widzimy więc, że w tym przypadku zmieniają się konkretne zachowania społeczne w związku z integracją z nową technologią. Tak zdefiniowany wzorzec zachowań będzie rósł i rozwijał się w określonym kierunku.

Czytaj więcej

Ai-Da: pierwsza na świecie artystka AI. Jej osiągnięcia mogą zaskoczyć

Jakie trendy prognozuje się na nadchodzący rok?

Co do trendów na 2025 rok, to tutaj na pewno wart odnotowania jest kontekst Everyday AI. Odnosi się do codziennego funkcjonowania ze sztuczną inteligencją i szukania dla niej codziennych zastosowań. Tendencja ta cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony świata biznesu i w tym wypadku niekoniecznie zostanie zamknięta w rocznym cyklu. Dużym zainteresowaniem wśród inwestorów i przedstawicieli świata biznesu cieszy się też temat robotów humanoidalnych. Powracają one wraz z nową falą rozwoju sztucznej inteligencji i rzeczywiście obserwujemy coraz więcej inwestycji czy innowacji w tym obszarze. Zaczyna się sporo dziać wokół technologii kwantowych, czyli quantum computing. W minionym miesiącu m.in. Google zaprezentował chip kwantowy nowego typu Willow, który według deklaracji ma moc obliczeniową przewyższającą każdy superkomputer na świecie. Nie jest także tajemnicą, że i istnieje spore zainteresowanie tą tematyką w kontekście geopolitycznym i rozpoczynającego się wyścigu kwantowego. Możemy też mówić o rosnącym znaczeniu spatial computingu. To jest ewolucja trendu związana z metawersum: Internet poszerzony, który daje możliwość połączenia obu światów. W tym obszarze też trwają poszukiwania nowych narzędzi, przez które będziemy doświadczać Internetu albo informacji cyfrowych. Czyli już nie laptop, nie komórka, tylko – no właśnie, co będzie tym kolejnym narzędziem? Niektórzy uważają, że okulary, które pozwolą nam nałożyć rzeczywistość cyfrową na tę realną. Inni są zdania, że tę funkcję będą pełnić pozaekranowi asystenci AI-owi. To był dość ciekawy hype, który pojawił się w przestrzeni internetowej w pierwszym kwartale 2024 roku, ale szybko okazało się, że wtedy rynek nie był jeszcze gotowy, aby zaproponować tak przełomowe narzędzie.

Czy poza trendami ze świata nowoczesnych technologii można zaobserwować kolejne, które będą kształtować nasze zachowania w nadchodzących miesiącach?

W kontrze do świata cyfrowego będzie ewoluował trend związany z naszym życiem bez ekranów, z pewnym odcięciem się od świata mediów społecznościowych czy też świata online, czyli nowa fala detoksu cyfrowego. Obserwujemy, że pojawia się coraz większe zainteresowanie odłączeniem od sieci i czasem spędzanym na aktywnościach offline. Przykładami takich zjawisk są imprezy bez telefonów czy odwiedzanie miejsc, w których można po prostu poczytać książkę, pograć w szachy, porozmawiać ze znajomymi, a nie tylko siedzieć z nosem w ekranie. Rozwój takich zjawisk staje się coraz bardziej powszechny i obserwujemy wokół tego tworzenie się nowych społeczności.

Informacje o rozmówczyni

Monika Borycka

Obserwatorka trendów, analityczka innowacji technologicznych i specjalistka futures studies. Założycielka i CEO marki TrendRadar, pod szyldem której przybliża wiedzę o trendwatchingu i przyszłości. Opiekunka merytoryczna studiów podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH, wykładowczyni, mówczyni na konferencjach i wydarzeniach branżowych, współautorka podcastu „Wycinki z przyszłości”. Współpracuje z firmami i organizacjami w zakresie analizy trendów i innowacji, pomagając im zrozumieć przyszłość i dobrze przygotować się na zmiany. Ma 13 lat doświadczenia w mediach digitalowych największych ogólnopolskich stacji telewizyjnych, gdzie zajmowała się m.in. trendwatchingiem oraz wdrażaniem innowacyjnych produktów i usług. 

Choć metod prognozowania trendów nie brakuje, a nowoczesne narzędzia technologiczne sprzyjają ich rozwojowi, to jednak nie każde zjawisko, które zyskuje gwałtowną popularność, można przewidzieć. Cieszące się zwykle ogromnym zainteresowaniem wśród internautów „trendy” zapoczątkowane przez użytkowników Tik-Toka znikają w błyskawicznym tempie, ustępując miejsca nowym zjawiskom, które rozbudzają wyobraźnię kolejnych odbiorców. Jakie trendy, mimo początkowej popularności, odeszły do lamusa w mijającym roku? Czy istnieją z kolei i takie, które zostały zapoczątkowane przed wieloma miesiącami i nadal prężnie rozwijają się w kierunkach, które zaskakują badaczy? Kwestie te omawia Monika Borycka, obserwatorka trendów, analityczka innowacji technologicznych i specjalistka futures studies, opiekunka merytoryczna studiów podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Billie Eilish o braku samoakceptacji. Od czego się zaczęło?
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Nauka
Prof. Anna Konert o roli i pracy kobiet w nauce: Wiele talentów mogło zostać utraconych
Kultura
Goze - japońskie artystki, których sztuka umiera. Bardziej wyjątkowe niż gejsze?
Styl życia
Pokolenie Z ma nowe oczekiwanie wobec szefów. Od jego realizacji uzależnia działanie
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Styl życia
5 najważniejszych trendów wykreowanych przez pokolenie Z w 2024 roku. Warto je znać
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay