Choć metod prognozowania trendów nie brakuje, a nowoczesne narzędzia technologiczne sprzyjają ich rozwojowi, to jednak nie każde zjawisko, które zyskuje gwałtowną popularność, można przewidzieć. Cieszące się zwykle ogromnym zainteresowaniem wśród internautów „trendy” zapoczątkowane przez użytkowników Tik-Toka znikają w błyskawicznym tempie, ustępując miejsca nowym zjawiskom, które rozbudzają wyobraźnię kolejnych odbiorców. Jakie trendy, mimo początkowej popularności, odeszły do lamusa w mijającym roku? Czy istnieją z kolei i takie, które zostały zapoczątkowane przed wieloma miesiącami i nadal prężnie rozwijają się w kierunkach, które zaskakują badaczy? Kwestie te omawia Monika Borycka, obserwatorka trendów, analityczka innowacji technologicznych i specjalistka futures studies, opiekunka merytoryczna studiów podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na AGH.
Czytaj więcej
W okresie przedświątecznym okazji do zakupów nie brakuje, a grudniowe niedziele handlowe zachęcają do odwiedzania sklepów w poszukiwaniu upominków. Popularnością cieszą się sprzęty elektroniczne. Czy są one dobrym pomysłem na podarunek?
Jakie trendy przed rozpoczęciem 2024 roku były prognozowane jako wiodące, a jednak z końcem roku odeszły lub stopniowo odchodzą w zapomnienie?
Trendy odchodzące do lamusa dotyczą głównie świata lifestyle i tzw. trendów krótkich, gdy moda, czy też tzw. hype na dane zjawisko szybko przemija. Takie zjawiska pojawiają się bardzo szybko i równie szybko znikają. To dotyczy trendów estetycznych czy też konsumenckich, które skupiają się np. na konkretnym kolorze, deseniu czy estetyce i tutaj rzeczywiście dość często mamy do czynienia z wybuchowym przebiegiem. Podobnie szybko pojawiają się i znikają „trendy” Tik-Tokowe, które błyskawicznie zdobywają popularność, zwłaszcza wśród młodych użytkowników. Są one chętnie wykorzystywane w sposób marketingowy, ale dziś już nikt nie pamięta, jaki trend był modny na przykład w styczniu 2024 roku. Wielu tych właśnie chwilowych przejawów popularności danych zjawisk zwyczajnie nie da się przewidzieć, czego dobrym przykładem jest moda na kolor soczyście zielony i pewną estetykę związaną z płytą „Brat” młodej wokalistki Charli XCX. Takie „trendy” szybko odchodzą w zapomnienie.
Czy są z kolei takie, które, wbrew wcześniejszym oczekiwaniom, pozostają z nami na dłużej?