Jesienna chandra. Sposoby na to, by jej nie ulec

Jesień często wiąże się ze spadkiem motywacji, utratą energii i nasilonym odczuwaniem smutku. Na co zatem szczególnie warto teraz zwrócić uwagę w trosce o własny dobrostan?

Publikacja: 12.11.2023 15:27

Długie spacery są dobrym sposobem na walkę z jesiennym spadkiem energii.

Długie spacery są dobrym sposobem na walkę z jesiennym spadkiem energii.

Foto: Adobe Stock

Jesień jest sezonem, w którym wiele osób odczuwa obniżony poziom nastroju. Okazuje się, że u 5 proc. populacji mogą nasilić się wtedy objawy depresji. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w 2015 roku w Kanadzie, w przypadku zaburzeń depresyjnych o charakterze nawracającym, w miesiącach jesienno-zimowych mówi się o sezonowych zaburzeniach afektywnych (SAD). Nie są one odrębną jednostką chorobową, jednak charakteryzują się nasilonym odczuwaniem smutku, utratą energii i spadkiem motywacji wraz z nadejściem coraz krótszych dni. Wiąże się to z mniejszym dostępem do światła słonecznego, co ma bezpośredni wpływ na niski poziom witaminy D i w efekcie zmniejszoną aktywność serotoniny. Może to powodować zmęczenie, problemy ze skupieniem się, spadek motywacji i obniżony nastrój.

Czytaj więcej

Budzisz się regularnie o 3.00 w nocy? Sprawdź, co to oznacza

Oświetlić złe samopoczucie, czyli aktywność na świeżym powietrzu

Liczne badania wykazuję, że witamina D3 wpływa na syntezę hormonów będących neuroprzekaźnikami w synapsach układu nerwowego, czyli serotoniny i dopaminy. Niedobór tych hormonów może z kolei wpływać na odczuwanie lęków, wewnętrzne napięcie, osłabienie motywacji, niechęć do działania, apatię, a nawet depresję.

Choć jesienią temperatura za oknem spada, a pogoda nie zawsze zachęca do długich spacerów, badania opublikowane w grudniu 2021 r. w czasopiśmie Journal of Affective Disorders sugerują, że przebywanie na świeżym powietrzu, gdy świeci słońce, może zmniejszyć objawy depresji, wpłynąć znacząco na poprawę nastroju i ulepszyć jakość snu.

Dr William W. Li, amerykański lekarz chorób wewnętrznych i autor książki „Jedz to i pokonaj chorobę: nowa nauka o tym, jak organizm może sam się leczyć” wskazuje, że wraz ze spadkiem temperatury, przebywanie na świeżym powietrzu i regularne, 30-minutowe spacery są w stanie skutecznie poprawić krążenie, co w efekcie wpływa na lepsze samopoczucie i szybszą regenerację, nawet gdy odczuwany jesienią poziom zmęczenia jest podwyższony.

"Światło od środka": Rozgrzej się dietą

Dr Li wskazuje również, że kluczowe w dbaniu o dobrostan jesienią jest również sięganie po sezonowe produkty. Dynia, jabłka, gruszki oraz warzywa korzeniowe właśnie o tej porze roku zawierają więcej witamin i składników odżywczych. Dieta jesienna powinna rozgrzewać od środka i dostarczać składników, które wspierają odporność i właściwy metabolizm. Warto więc komponować posiłki na bazie produktów zawierających witaminy A, C i D. Rozgrzewające zupy na z dyni czy buraka, pożywne gulasze z warzywami korzeniowymi czy napary na bazie imbiru to dania, które, zdaniem ekspertów ds. żywienia, warto włączyć do jesiennej diety.

Jesień jest sezonem, w którym wiele osób odczuwa obniżony poziom nastroju. Okazuje się, że u 5 proc. populacji mogą nasilić się wtedy objawy depresji. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w 2015 roku w Kanadzie, w przypadku zaburzeń depresyjnych o charakterze nawracającym, w miesiącach jesienno-zimowych mówi się o sezonowych zaburzeniach afektywnych (SAD). Nie są one odrębną jednostką chorobową, jednak charakteryzują się nasilonym odczuwaniem smutku, utratą energii i spadkiem motywacji wraz z nadejściem coraz krótszych dni. Wiąże się to z mniejszym dostępem do światła słonecznego, co ma bezpośredni wpływ na niski poziom witaminy D i w efekcie zmniejszoną aktywność serotoniny. Może to powodować zmęczenie, problemy ze skupieniem się, spadek motywacji i obniżony nastrój.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Monika Olejnik poinformowała, że choruje na raka piersi. "Zrobiła coś bardzo ważnego"
Zdrowie
Nowe testy krwi będą wykrywać raka. Co zastąpią?
Zdrowie
Światowy Dzień Astmy. Ekspert: Nie warto czekać z wizytą u lekarza
Zdrowie
Światowy Dzień Higieny Rąk. Dlaczego eksperci odradzają używanie mydła w kostce?
Zdrowie
Koniec ery czerniaka złośliwego. Rewolucja w profilaktyce groźnego nowotworu