Żadne „przekwitanie”, tylko „drabina kobiecego rozwoju”. Mało znane fakty na temat menopauzy

"Czy nie byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli dojść do punktu, w którym rozmawiamy [o menopauzie] otwarcie i bez wstydu? Pogadać, swobodnie, o co w tym wszystkim chodzi. Żebyśmy nie czuły, że tracimy rozum albo jesteśmy w tym same”.

Publikacja: 18.10.2023 12:23

Menopauza to nie koniec "kobiecej daty ważności".

Menopauza

Menopauza to nie koniec "kobiecej daty ważności".

Foto: Adobe Stock

To retoryczne pytanie zadała jakiś czas temu w wywiadzie dla magazynu „People” Gilian Anderson. 18 października, w Światowym Dniu Menopauzy, zyskuje ono na znaczeniu.

Minęło kilka lat, a my nadal nie doszłyśmy do tego magicznego punktu, w którym swobodnie i bez skrępowania rozmawiałybyśmy o menopauzie. Nauczyłyśmy się mówić już otwarcie o kobiecej seksualności i okresie, ale nadal nie zerwałyśmy łatki tabu z klimakterium. Kobiety, które je przechodzą, wstydzą się go. Te, których temat jeszcze nie dotyczy, liczą, że tak będzie przez długi czas. To efekt wielowiekowego sprowadzania roli kobiety to zadań reprodukcyjnych i przekazywanych z pokolenia na pokolenie mitów dotyczących menopauzy. Jak wskazuje raport przeprowadzony przez Kulczyk Foundation, w domach 35 proc. z nas w ogóle nie rozmawiano na ten temat. Dochodzi też wpływ języka, który okrutnie nazywa ten czas „przekwitaniem”.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Zdrowie
Terapia hormonalna chroni kobiety przed rakiem piersi – ale nie każda. Nowe odkrycie
Zdrowie
Ewa Chodakowska tłumaczy współpracę z laboratoriami medycznymi: To mój największy kryzys
Zdrowie
L4-shaming – nowe zjawisko dotyczące chorowania daje o sobie znać w młodym pokoleniu
Zdrowie
Dr n. med. Agnes Frankel: Skóra to taka sukienka na całe życie
Zdrowie
Jakie są normy cholesterolu we krwi? Aktualne wytyczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama