Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie umiejętności są kluczowe w procesie rekrutacji w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji?
- W jaki sposób kompetencje miękkie wpływają na możliwość awansu i rozwój kariery?
- Jakie przykłady umiejętności miękkich mogą być decydujące w wyborze nowego pracownika?
– W świecie, w którym sprawność techniczna stopniowo będzie tracić na znaczeniu w związku z rozwojem AI, umiejętności miękkie takie jak budowanie relacji z ludźmi, myślenie krytyczne i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków w danej organizacji, pozwolą na swobodne podejmowanie decyzji w zakresie zmiany miejsca pracy czy kierunku rozwoju kariery – można przeczytać w raporcie opracowanym przez czterech naukowców – Moh Hosseinioun, Hyejin Youn, Frank Neffke, Letian (LT) Zhang – reprezentujących odpowiednio następujące uczelnie i instytuty badawcze: Northwestern University (gdzie pracuje dwóch pierwszych badaczy wyszczególnionych na powyższej liście), Complexity Science Hub w Wiedniu oraz Harvard University. Wyniki, pierwotnie opublikowane na łamach czasopisma „Nature Human Behaviour”, zostały obszernie omówione w stworzonym przez autorów badania artykule dostępnym w sierpniowym wydaniu „Harvard Business Review”.
Badanie prowadzone w latach 2005-2019 wśród przedstawicieli ponad 1000 zawodów na amerykańskim rynku pracy, miało na celu sprawdzenie, w jakim stopniu kompetencje miękkie, takie jak łatwość w nawiązywaniu relacji w zespole, chęć dzielenia się wiedzą ze współpracownikami, szybkie przyswajanie obowiązujących na danym stanowisku instrukcji, czy rozumienie podstaw matematyki, wpływają na rozwój kariery. Jak podano w podsumowaniu badania, osoby posiadające szeroki zakres umiejętności podstawowych, nieuwzględniających tak wyspecjalizowanych czynności, jak na przykład kodowanie, uczyły się nowych rzeczy szybciej i wykazywały się większą odpornością na zmiany rynkowe w trakcie rozwoju ich kariery, co pozytywnie odbijało się na ich zarobkach i częstotliwości awansu. Jak rekomendują autorzy raportu, w obliczu ogromnych zmian technologicznych, takich jak rozwój sztucznej inteligencji i jego niekwestionowany wpływ na strukturę rynku pracy, badanie może posłużyć za motywację do dalszego rozwoju umiejętności miękkich – zarówno wśród pracowników, jak i przełożonych rozważających powiększanie swoich zespołów. O tym, jak kompetencje miękkie przekładają się na długofalowy rozwój kariery i czy powszechne użycie narzędzi AI sprzyja ich kształtowaniu, rozmawiamy z dr Bożeną Roczniak, ekspertką HR, doktorem nauk medycznych, założycielką i prezeską Ostendi Global Sp. z o.o.
Soft skills – umiejętności, które służą efektywnej współpracy w organizacji
Oprócz cenionych przez pracodawców i wyszczególnionych w cytowanym badaniu umiejętności, zestaw kompetencji miękkich (ang. soft skills) jest nieco bardziej obszerny i uwzględnia szereg zachowań, które sprawiają, że współpraca z daną osobą, niezależnie od stopnia skomplikowania projektu, może być przyjemnością. – Z mojego punktu widzenia soft skills to szeroko pojęty zestaw kompetencji społecznych, które dotyczą zarządzania relacjami z innymi oraz efektywnej współpracy w organizacji. Obejmuje to umiejętności komunikowania się w sposób klarowny i dostosowany do roli, zdolność motywowania i angażowania zespołu, podejmowania decyzji w relacjach z innymi, delegowania zadań, a także inteligencję emocjonalną, czyli świadomość własnych emocji oraz umiejętność odczytywania emocji innych osób. W praktyce chodzi o to, jak postawy, zachowania i umiejętności interpersonalne wpływają na jakość współpracy w środowisku biznesowym oraz na skuteczność funkcjonowania w relacjach społecznych – wymienia dr Bożena Roczniak.