Koreanka Kim Jung-soo zarobiła miliardy na ognistej zupie. Niezwykła historia sukcesu

W 2014 roku pewien Brytyjczyk próbował zjeść pikantną zupę Buldak firmy Samyang Roundsquare. Zmagania umieścił w sieci, co zapoczątkowało popularność marki, a jej szefową, Kim Jung-soo, uczyniło miliarderką. Kto jeszcze podjął się spożycia posiłku?

Publikacja: 09.01.2025 13:23

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie tylko otrzymała awans na stanowisko CEO firmy, ale i przyczyniła się do spektakularnego sukcesu finansowego przedsiębiorstwa.

Foto: Adobe Stock

Ponad dekadę temu ówczesna członkini działu sprzedażowego firmy Samyang Roundsquare, Kim Jung-soo, z fascynacją obserwowała reakcje klientów restauracji spożywających wyjątkowo pikantne danie. Po latach opisała, że posiłek wywoływał u konsumentów ekscytację wymieszaną z cierpieniem i choć na ich czołach widoczne były krople potu, a paniczne ruchy dłońmi miały ukoić objawy pieczenia w ustach, niestrudzenie dojadali zupę do końca, ciesząc się z niewątpliwego osiągnięcia w postaci opróżnienia talerza.

Kim Jung-soo postanowiła odtworzyć danie i dodać je do oferty firmy, w której pracowała. Gdy reprezentanci koncernu podsuwali jej do spróbowania kolejne prototypy pikantnej potrawy, bez wahania odpowiadała, że należy jeszcze bardziej wyostrzyć ich smak. Po roku prób, w trakcie których zużyto ponad 2 tony sosów, powstała najostrzejsza zupa świata, której oryginalną koreańską nazwę można przetłumaczyć na „ognisty kurczak”. Co przyczyniło się do jej gigantycznej popularności i sprawiło, że pomysłodawczyni dania została miliarderką?

Cardi B jechała 30 minut, by nabyć zupę Buldak

W jednym z nagrań zamieszczonych na TikToku amerykańska raperka i autorka tekstów, Cardi B, przyznaje, że jechała ponad 30 minut do sklepu, w którym mogła nabyć pikantną zupę. Proces przygotowania i spożywania posiłku starannie udokumentowała, konstatując, że Buldak jest smaczny i możliwy do zjedzenia mimo pikantnego smaku.

Innego zdania byli reprezentanci duńskiego Ministerstwa Żywności, Rolnictwa i Rybołówstwa, którzy w obawie przed narażeniem mieszkańców kraju na ostre zatrucie pokarmowe wycofali ze sprzedaży jedną z najostrzejszych odmian zupy, Buldak 3x Spicy Hot Chicken.

Czytaj więcej

Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania

Wyzwanie zjedzenia zupy Buldak bez popijania

Do światowej popularności ostrego dania przyczynił się twórca kanału “Korean Englishman” na YouTube, Josh Carrott. W 2014 roku zapoczątkował on wyzwanie „The Fire Noodle Challenge”, zachęcając swoich obserwatorów do spożywania pikantnej zupy bez popijania wodą. Konsumentów chętnych do podjęcia wyzwania nie brakowało, a ich zmagania regularnie umieszczano w sieci.

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie tylko otrzymała awans na stanowisko CEO firmy, ale i przyczyniła się do spektakularnego sukcesu finansowego przedsiębiorstwa. W minionym roku koncern odnotował wzrost obrotów o 215 proc., co przełożyło się na zwiększenie majątku Kim, jej męża i dzieci do prawie 1,1 miliarda dolarów, jak podaje „Bloomberg”.

Czytaj więcej

Poczucie winy wśród pracujących matek: w jaki sposób można mu zaradzić?

Kim Jung-soo: brak doświadczenia zawodowego

Sukces Kim Jung-soo jest godny uznania tym bardziej, że przed rozpoczęciem kariery w rodzinnym przedsiębiorstwie nie pracowała zawodowo. Dbając o dom i rodzinę, była pełnoetatową mamą. Gdy przyszłość rodzinnego biznesu zawisła na włosku, teść Koreanki zaproponował jej dołączenie do zespołu i zasilenie działu sprzedaży. Ostra potrawa, która przyczyniła się do niespodziewanego sukcesu podupadającej firmy sprawiła, że po latach pomysłodawczyni flagowego produktu została CEO przedsiębiorstwa, co w zarządzanych głównie przez mężczyzn firmach koreańskich stanowi rzadkość.

Zapotrzebowanie na błyskawicznie przyrządzaną zupę wzrosło w minionym roku w rekordowym tempie, o czym świadczy niemożność zapełnienia półek sklepowych najbardziej popularnych sieci handlowych na świecie. Stany Zjednoczone są krajem o największym zapotrzebowaniu na pikantne danie. Sprzedaż produktu na tamtejszym rynku stanowi ponad 20 proc. obrotów firmy, co przekłada się na 120-procentowy wzrost zysków generowanych przez tę część świata w porównaniu z rokiem poprzednim.

Czytaj więcej

Salma Hayek o swojej strategii finansowej w związku: niezależna, ale nie rozdzielna

Samyang Roundsquare: spektakularny sukces po latach kryzysu finansowego

Obecny sukces finansowy firmy stanowi niespodziewany zwrot w porównaniu z sytuacją sprzed ponad dwóch dekad. Pod koniec lat 90. zarząd przedsiębiorstwa, w wyniku kryzysu finansowego w Korei Południowej, ogłosił bankructwo, a udziały rodziny założycielskiej zostały odzyskane dopiero w 2005 roku.

Sama pomysłodawczyni flagowego produktu również doświadczyła poważnych trudności natury prawnej, gdy w 2020 roku wraz z mężem została oskarżona o przywłaszczenie funduszy firmy o wartości około 5 miliardów wonów i wykorzystanie ich na wydatki osobiste, takie jak naprawa domu oraz rachunki za karty kredytowe. Przedsiębiorczyni otrzymała wyrok w zawieszeniu, a w minionym roku została ułaskawiona przez prezydenta kraju.

Czytaj więcej

Judith Faulkner: 81-letnia miliarderka, założycielka firmy Epic nie zamierza przejść na emeryturę

Kim Jung-soo o planach na 2025 rok

Oczyszczenie z zarzutów pozwala snuć śmiałe plany na przyszłość dochodowego przedsiębiorstwa. Jak podaje „The Korea Herald”, w noworocznym nagraniu adresowanym do pracowników firmy, Kim Jung-soo podkreśliła, że w 2025 roku rodzinny koncern czekają istotne zmiany dotyczące profilu działalności Samyang Roundsquare. – W 2025 roku nie zamierzamy poprzestać na naszych dotychczasowych osiągnięciach. Będzie to rok innowacji, które sprawią, że nasi pracownicy z jeszcze większą dumą będą przyglądać się rozwojowi firmy. Zamierzamy przekraczać granice i łamać schematy, jakie rządzą branżą spożywczą, ale i sektorem poświęconym zdrowemu odżywianiu i dbałości o odpowiednią dietę. Takie zaskakujące połączenia w biznesie napędzają innowację i zapewnią naszej firmie dalszy rozwój – zapowiedziała charyzmatyczna bizneswoman.

W dalszej części komunikatu Kim Jung-soo doprecyzowała, że zarządzana przez nią firma będzie rozszerzać swoją działalność, by stać się przedsiębiorstwem skoncentorwanym na zdrowym żywieniu. – Ta podróż z pewnością nie będzie łatwa, ale pozwoli nam wzmocnić naszą pozycję i znacznie bardziej elastyczną firmą niż dotychczas – podkreśliła. – Zamierzamy nie tylko doskonalić nasz produkt, ale i proponować kolejne, tak aby nasza konkurencja nie mogła się z nami równać – zastrzegła.

Spektakularny sukces niepozornej zupy, którą można przygotować w ciągu kilku minut, pozwala wierzyć, że i kolejne dania sygnowane logo koreańskiej firmy znajdą swoich wielbicieli.

Źródła:
https://www.wsj.com/
https://www.koreaherald.com/

Ponad dekadę temu ówczesna członkini działu sprzedażowego firmy Samyang Roundsquare, Kim Jung-soo, z fascynacją obserwowała reakcje klientów restauracji spożywających wyjątkowo pikantne danie. Po latach opisała, że posiłek wywoływał u konsumentów ekscytację wymieszaną z cierpieniem i choć na ich czołach widoczne były krople potu, a paniczne ruchy dłońmi miały ukoić objawy pieczenia w ustach, niestrudzenie dojadali zupę do końca, ciesząc się z niewątpliwego osiągnięcia w postaci opróżnienia talerza.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polki obawiają się inwestowania. Ustalono, jakie są tego przyczyny
Biznes
Kosmetyki stworzone przez Polki podbijają Skandynawię. Zaczęło się od problemów ze skórą
Biznes
Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania
Biznes
Co zniechęca Polki do prowadzenia firmy? Zaskakujące wyniki badania
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Joanna Trepka, twórczyni marki L37: Koszty biznesowych błędów wzięli na siebie moi rodzice