Koreanka Kim Jung-soo zarobiła miliardy na ognistej zupie. Niezwykła historia sukcesu

W 2014 roku pewien Brytyjczyk próbował zjeść pikantną zupę Buldak firmy Samyang Roundsquare. Zmagania umieścił w sieci, co zapoczątkowało popularność marki, a jej szefową, Kim Jung-soo, uczyniło miliarderką. Kto jeszcze podjął się spożycia posiłku?

Publikacja: 09.01.2025 13:23

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie tylko otrzymała awans na stanowisko CEO firmy, ale i przyczyniła się do spektakularnego sukcesu finansowego przedsiębiorstwa.

Foto: Adobe Stock

Ponad dekadę temu ówczesna członkini działu sprzedażowego firmy Samyang Roundsquare, Kim Jung-soo, z fascynacją obserwowała reakcje klientów restauracji spożywających wyjątkowo pikantne danie. Po latach opisała, że posiłek wywoływał u konsumentów ekscytację wymieszaną z cierpieniem i choć na ich czołach widoczne były krople potu, a paniczne ruchy dłońmi miały ukoić objawy pieczenia w ustach, niestrudzenie dojadali zupę do końca, ciesząc się z niewątpliwego osiągnięcia w postaci opróżnienia talerza.

Kim Jung-soo postanowiła odtworzyć danie i dodać je do oferty firmy, w której pracowała. Gdy reprezentanci koncernu podsuwali jej do spróbowania kolejne prototypy pikantnej potrawy, bez wahania odpowiadała, że należy jeszcze bardziej wyostrzyć ich smak. Po roku prób, w trakcie których zużyto ponad 2 tony sosów, powstała najostrzejsza zupa świata, której oryginalną koreańską nazwę można przetłumaczyć na „ognisty kurczak”. Co przyczyniło się do jej gigantycznej popularności i sprawiło, że pomysłodawczyni dania została miliarderką?

Cardi B jechała 30 minut, by nabyć zupę Buldak

W jednym z nagrań zamieszczonych na TikToku amerykańska raperka i autorka tekstów, Cardi B, przyznaje, że jechała ponad 30 minut do sklepu, w którym mogła nabyć pikantną zupę. Proces przygotowania i spożywania posiłku starannie udokumentowała, konstatując, że Buldak jest smaczny i możliwy do zjedzenia mimo pikantnego smaku.

Innego zdania byli reprezentanci duńskiego Ministerstwa Żywności, Rolnictwa i Rybołówstwa, którzy w obawie przed narażeniem mieszkańców kraju na ostre zatrucie pokarmowe wycofali ze sprzedaży jedną z najostrzejszych odmian zupy, Buldak 3x Spicy Hot Chicken.

Czytaj więcej

Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania

Wyzwanie zjedzenia zupy Buldak bez popijania

Do światowej popularności ostrego dania przyczynił się twórca kanału “Korean Englishman” na YouTube, Josh Carrott. W 2014 roku zapoczątkował on wyzwanie „The Fire Noodle Challenge”, zachęcając swoich obserwatorów do spożywania pikantnej zupy bez popijania wodą. Konsumentów chętnych do podjęcia wyzwania nie brakowało, a ich zmagania regularnie umieszczano w sieci.

Pomysłodawczyni ognistego dania, 60-letnia obecnie Kim Jung-soo, za sprawą popularności potrawy nie tylko otrzymała awans na stanowisko CEO firmy, ale i przyczyniła się do spektakularnego sukcesu finansowego przedsiębiorstwa. W minionym roku koncern odnotował wzrost obrotów o 215 proc., co przełożyło się na zwiększenie majątku Kim, jej męża i dzieci do prawie 1,1 miliarda dolarów, jak podaje „Bloomberg”.

Czytaj więcej

Poczucie winy wśród pracujących matek: w jaki sposób można mu zaradzić?

Kim Jung-soo: brak doświadczenia zawodowego

Sukces Kim Jung-soo jest godny uznania tym bardziej, że przed rozpoczęciem kariery w rodzinnym przedsiębiorstwie nie pracowała zawodowo. Dbając o dom i rodzinę, była pełnoetatową mamą. Gdy przyszłość rodzinnego biznesu zawisła na włosku, teść Koreanki zaproponował jej dołączenie do zespołu i zasilenie działu sprzedaży. Ostra potrawa, która przyczyniła się do niespodziewanego sukcesu podupadającej firmy sprawiła, że po latach pomysłodawczyni flagowego produktu została CEO przedsiębiorstwa, co w zarządzanych głównie przez mężczyzn firmach koreańskich stanowi rzadkość.

Zapotrzebowanie na błyskawicznie przyrządzaną zupę wzrosło w minionym roku w rekordowym tempie, o czym świadczy niemożność zapełnienia półek sklepowych najbardziej popularnych sieci handlowych na świecie. Stany Zjednoczone są krajem o największym zapotrzebowaniu na pikantne danie. Sprzedaż produktu na tamtejszym rynku stanowi ponad 20 proc. obrotów firmy, co przekłada się na 120-procentowy wzrost zysków generowanych przez tę część świata w porównaniu z rokiem poprzednim.

Czytaj więcej

Salma Hayek o swojej strategii finansowej w związku: niezależna, ale nie rozdzielna

Samyang Roundsquare: spektakularny sukces po latach kryzysu finansowego

Obecny sukces finansowy firmy stanowi niespodziewany zwrot w porównaniu z sytuacją sprzed ponad dwóch dekad. Pod koniec lat 90. zarząd przedsiębiorstwa, w wyniku kryzysu finansowego w Korei Południowej, ogłosił bankructwo, a udziały rodziny założycielskiej zostały odzyskane dopiero w 2005 roku.

Sama pomysłodawczyni flagowego produktu również doświadczyła poważnych trudności natury prawnej, gdy w 2020 roku wraz z mężem została oskarżona o przywłaszczenie funduszy firmy o wartości około 5 miliardów wonów i wykorzystanie ich na wydatki osobiste, takie jak naprawa domu oraz rachunki za karty kredytowe. Przedsiębiorczyni otrzymała wyrok w zawieszeniu, a w minionym roku została ułaskawiona przez prezydenta kraju.

Czytaj więcej

Judith Faulkner: 81-letnia miliarderka, założycielka firmy Epic nie zamierza przejść na emeryturę

Kim Jung-soo o planach na 2025 rok

Oczyszczenie z zarzutów pozwala snuć śmiałe plany na przyszłość dochodowego przedsiębiorstwa. Jak podaje „The Korea Herald”, w noworocznym nagraniu adresowanym do pracowników firmy, Kim Jung-soo podkreśliła, że w 2025 roku rodzinny koncern czekają istotne zmiany dotyczące profilu działalności Samyang Roundsquare. – W 2025 roku nie zamierzamy poprzestać na naszych dotychczasowych osiągnięciach. Będzie to rok innowacji, które sprawią, że nasi pracownicy z jeszcze większą dumą będą przyglądać się rozwojowi firmy. Zamierzamy przekraczać granice i łamać schematy, jakie rządzą branżą spożywczą, ale i sektorem poświęconym zdrowemu odżywianiu i dbałości o odpowiednią dietę. Takie zaskakujące połączenia w biznesie napędzają innowację i zapewnią naszej firmie dalszy rozwój – zapowiedziała charyzmatyczna bizneswoman.

W dalszej części komunikatu Kim Jung-soo doprecyzowała, że zarządzana przez nią firma będzie rozszerzać swoją działalność, by stać się przedsiębiorstwem skoncentorwanym na zdrowym żywieniu. – Ta podróż z pewnością nie będzie łatwa, ale pozwoli nam wzmocnić naszą pozycję i znacznie bardziej elastyczną firmą niż dotychczas – podkreśliła. – Zamierzamy nie tylko doskonalić nasz produkt, ale i proponować kolejne, tak aby nasza konkurencja nie mogła się z nami równać – zastrzegła.

Spektakularny sukces niepozornej zupy, którą można przygotować w ciągu kilku minut, pozwala wierzyć, że i kolejne dania sygnowane logo koreańskiej firmy znajdą swoich wielbicieli.

Źródła:
https://www.wsj.com/
https://www.koreaherald.com/

Ponad dekadę temu ówczesna członkini działu sprzedażowego firmy Samyang Roundsquare, Kim Jung-soo, z fascynacją obserwowała reakcje klientów restauracji spożywających wyjątkowo pikantne danie. Po latach opisała, że posiłek wywoływał u konsumentów ekscytację wymieszaną z cierpieniem i choć na ich czołach widoczne były krople potu, a paniczne ruchy dłońmi miały ukoić objawy pieczenia w ustach, niestrudzenie dojadali zupę do końca, ciesząc się z niewątpliwego osiągnięcia w postaci opróżnienia talerza.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Majątki wielu gwiazd i przedsiębiorców nie trafią w ręce ich dzieci. Słuszna decyzja?
Biznes
Polki obawiają się inwestowania. Ustalono, jakie są tego przyczyny
Biznes
Kosmetyki stworzone przez Polki podbijają Skandynawię. Zaczęło się od problemów ze skórą
Biznes
Pada mit o emocjonalnym stylu zarządzania kobiet. Zaskakujące wyniki badania
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Co zniechęca Polki do prowadzenia firmy? Zaskakujące wyniki badania
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego