Hélène Huby – kosmiczna konkurentka Elona Muska

– Podbój kosmosu to wielkie wyzwanie. Jeśli uda nam się rozwiązać te problemy, to opanujemy również nasze ziemskie kłopoty – przekonuje na łamach "Die Welt" Francuzka Hélène Huby, dyrektor generalna kosmicznego start-upu The Exploration Company.

Publikacja: 05.01.2024 13:16

W świecie inwestycji technologicznych i kosmicznych Hélène Huby jest pionierką.

W świecie inwestycji technologicznych i kosmicznych Hélène Huby jest pionierką.

Foto: Adobe Stock

Matematyczka, specjalistka ds. kosmosu i przedsiębiorczyni porównywana jest do Elona Muska. To prawdopodobnie pod jej wodzą na orbicie pojawi się pierwsza europejska kapsuła do eksploracji kosmosu. 

Dawno minęły czasy, gdy NASA (Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej USA), ESA (Europejska Agencja Kosmiczna) czy Roskomos (rosyjska Korporacja Państwowa ds. Działalności Kosmicznej) były jedynymi graczami w kosmosie. Nowa era kosmiczna charakteryzuje się obecnie rozwojem sektora prywatnego, na czele którego stoi Space X Elona Muska lub Blue Origin w Stanach Zjednoczonych, ale i Europa nie ma się czego wstydzić. Dyrektor generalna niemiecko-francuskiego start-upu specjalizującego się w technologiach kosmicznych The Exploration Company, którego jest również współzałożycielką, Hélène Huby postawiła sobie za cel demokratyzację eksploracji kosmosu poprzez uczynienie jej przystępną cenowo, zrównoważonej i otwartej dla wszystkich. Wiosną 2024 roku planuje wraz ze swoim zespołem wystrzelić w przestrzeń kosmiczną kapsułę o nazwie Nyx, prototyp pojazdu do transportu ładunków, a w przyszłości również ludzi.

Będzie to możliwe dzięki pozyskaniu ogromnych środków na prywatną eksplorację kosmosu, ze szczególnym naciskiem na Księżyc. „Jesteśmy firmą kosmiczną, która w trudnych warunkach ekonomicznych zebrała najwięcej pieniędzy w Europie, 65 milionów euro, i zdobyła w kontraktach ponad 150 milionów euro. To znak pewności na przyszłość: nawet nie wysłaliśmy jeszcze naszego pierwszego statku!” - mówi Hélène Huby dziennikarce magazynu „Madame Figaro”. W ciągu dwóch lat firma rozrosła się z czterech pracowników do stu, a to jeszcze na pewno nie koniec. Według szacunków start-upu, w ciągu najbliższych ośmiu lat rynek ma wzrosnąć o 400 procent.

„Przestrzeń kosmiczna stopniowo mnie wciągała”

Jedną nogą w Niemczech, drugą w Bordeaux, pracuje w samolotach i taksówkach, prowadzi liczne telekonferencje w języku angielskim i francuskim z dziennikarzami, inwestorami i liderami zespołów. Francuska przedsiębiorczyni ukończyła studia na kierunkach ekonomia i matematyka stosowana oraz administracja. Jej pasją nie od razu była przestrzeń kosmiczna, zaczęło się od fascynacji fizyką kwantową. Rozpoczęła karierę w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale najwięcej doświadczenia nabrała w Airbusie, gdzie zajmowała między innymi stanowiska wiceprezesa ds. strategii kosmicznej w Airbus Group, dyrektora programowego w ArianeGroup oraz szefa ds. innowacji w Airbus Defence & Space. Następnie została wiceprezesem Orion-ESM w Airbus Defence & Space, gdzie nadzorowała dostawę europejskiego modułu, który ma w przyszłości zabrać pasażerów na Księżyc. Była tam nie tylko jedną z niewielu kobiet na wysokich stanowiskach, ale też jednym z najmłodszych menedżerów. A wszystko to osiągnęła będąc matką czworga dzieci.

W świecie inwestycji technologicznych i kosmicznych Hélène Huby jest pionierką. Kiedy ESA ogłasza nabór do składania wniosków o dofinansowanie projektów kosmicznych, tylko 10 proc. wnioskodawców to kobiety. Wśród 560 astronautów, którzy kiedykolwiek uczestniczyli w lotach, jest tylko około pięćdziesiąt kobiet. Zapytana przez „Madame Figaro”, czy miała wrażenie, że przebija się szklany sufit wyruszając na podbój kosmosu, Huby odpowiedziała: „W ogóle nie myślę o tym, że na co dzień jestem kobietą... Ale prawdą jest, że kobiety są czasem słabiej niż mężczyźni przygotowane do negocjowania i stawiania czoła brutalnym posunięciom w tych negocjacjach, bez lojalności ani reguł, pełnych fałszu”. Skoro jej zdaniem 98 proc. inwestorów to mężczyźni, zdecydowała się zatrudnić coacha. „Powiedziałam: ‘Chcę nauczyć się tak grać w pokera, aby mieć w grze te same karty, co moi przeciwnicy’. Potrzebowałam zestawu narzędzi, którego mógłbym używać do obrony moich projektów, pozostając wierną moim wartościom”.

„Wszyscy potrzebujemy marzeń!”

Wraz z zespołem doświadczonych specjalistów – wcześniej Airbusa i ArianeGroup – założyła The Exploration Company, którego zadaniem jest opracowywanie, produkcja i obsługa statków kosmicznych odpowiadających potrzebom logistycznym stacji kosmicznych. W skład jej zespołu wchodzą ludzie około trzydziestu narodowości. Ich głównym zadaniem, oprócz wystrzelenia w tym roku kapsuły, jest stworzenie procesów odpowiedzialnych za maksymalizację żywotności sprzętu i minimalizację jego wpływu na środowisko. We współpracy z Francuską Agencją Kosmiczną i Uniwersytetem Bundeswehry stworzyła SpaceFounders, europejski akcelerator dla start-upów w obszarze technologii kosmicznych, którego jest członkiem zarządu.

Czytaj więcej

Dr Timnit Gebru – aktywistka, która miała odwagę postawić się technologicznemu gigantowi

„Jeśli Europa nie opanuje sztuki lotów kosmicznych, my Europejczycy, nie będziemy częścią tego nowego świata. Dlatego musimy natychmiast zareagować. Dlaczego mamy wykorzystywać pieniądze naszych podatników do kupowania wycieczek w kosmos od amerykańskich firm — przyczyniając się do rozwoju technologii i tworzenia miejsc pracy w USA? Musimy wykorzystać te pieniądze podatników na rozwój technologii i tworzenie miejsc pracy w Europie. Eksploracja kosmosu jest akceleratorem bardzo potrzebnych technologii. Z jej pomocą możemy stworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość na naszej planecie – pisała w artykule dla niemieckiego „Die Welt”, tłumaczonym przez Onet.

„Podbój kosmosu to wielkie wyzwanie. Jeśli uda nam się rozwiązać te problemy, to opanujemy również nasze ziemskie kłopoty” – przekonuje Hélène Huby i podaje trzy przykłady takich rozwiązań:

• „Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej plastikowe torby są zamieniane w materiał, który służy do drukowania części naprawczych dla kosmosu. Wyobraź sobie, co by się stało, gdybyśmy użyli tej technologii na dużą skalę na Ziemi.

• Loty kosmiczne powinny odbywać się przy użyciu jak najmniejszej ilości energii. Dlatego na przykład rośliny, którymi w przyszłości będą żywili się kosmiczni podróżnicy, muszą być uprawiane jak najszybciej przy użyciu jak najmniejszej ilości energii.

• Loty kosmiczne powinny być jak najbardziej zautomatyzowane, aby uniknąć błędów ludzkich. Automatyzacja, samojezdne samochody czy samo latające taksówki powietrzne to technologie przyszłości”.

Zródła:

Die Welt
Madame Figaro

Matematyczka, specjalistka ds. kosmosu i przedsiębiorczyni porównywana jest do Elona Muska. To prawdopodobnie pod jej wodzą na orbicie pojawi się pierwsza europejska kapsuła do eksploracji kosmosu. 

Dawno minęły czasy, gdy NASA (Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej USA), ESA (Europejska Agencja Kosmiczna) czy Roskomos (rosyjska Korporacja Państwowa ds. Działalności Kosmicznej) były jedynymi graczami w kosmosie. Nowa era kosmiczna charakteryzuje się obecnie rozwojem sektora prywatnego, na czele którego stoi Space X Elona Muska lub Blue Origin w Stanach Zjednoczonych, ale i Europa nie ma się czego wstydzić. Dyrektor generalna niemiecko-francuskiego start-upu specjalizującego się w technologiach kosmicznych The Exploration Company, którego jest również współzałożycielką, Hélène Huby postawiła sobie za cel demokratyzację eksploracji kosmosu poprzez uczynienie jej przystępną cenowo, zrównoważonej i otwartej dla wszystkich. Wiosną 2024 roku planuje wraz ze swoim zespołem wystrzelić w przestrzeń kosmiczną kapsułę o nazwie Nyx, prototyp pojazdu do transportu ładunków, a w przyszłości również ludzi.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Jej historia
Carolina Adriana Herrera. Jak córka znanej matki stała się ważnym filarem rodzinnego biznesu?
Jej historia
Liga NHL ma pierwszą w historii kobietę na stanowisku trenerskim. „Nie chcę być jedyna”
Jej historia
Legenda narciarstwa Lindsey Vonn o sekretach umysłu zwycięzcy. "To wielka sprzeczność"
Jej historia
Eva Marie Saint skończyła 100 lat. Aktorka "starsza niż Akademia Filmowa" imponuje formą
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Jej historia
Mec. Sylwia Zarzycka: Żyjąc tylko w konsumpcyjny sposób, odczuwałabym pustkę
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą