Choć na całym świecie bardzo wiele kobiet produkuje cenione wina, to branżę winiarską w dalszym ciągu postrzega się jako silnie zmaskulinizowaną. Stereotypowy wizerunek kobiet w tej branży wśród konsumentów ujawniły wyniki najnowszego badania, w którym wzięła udział reprezentatywna grupa 1300 dorosłych mieszkańców Francji i Belgii obydwu płci.
Autorkami badania są Alicia Gallais i Florine Livat-Pécheux z Kedge Business School w Bordeaux. Jego wyniki opublikowano w marcu tego roku na łamach branżowego czasopisma „Journal of Wine Economics”.
Konsumenci wolą zapłacić mniej za wina, które wyszły spod ręki kobiet
W trakcie internetowego badania, które przeprowadzono w marcu 2021 roku, zaprezentowano respondentom dziesięć butelek win opatrzonych fikcyjnymi etykietami, których nie ma na rynku. Na etykiecie każdego wina widniały dane producenta: imię i nazwisko winiarza lub winiarki albo nazwa kooperatywy winiarskiej.
Wszystkie te dane były fikcyjne, większość z nich jednak wyraźnie sugerowała płeć osoby lub grupy osób odpowiedzialnych za produkcję danego wina. Na etykietach pojawiły się nazwy takich nieistniejących organizacji jak Fémivin czy Vignerons Indépendants (fr. Winiarze Niezależni).
Respondentów zapytano o to, ile pieniędzy są gotowi zapłacić za poszczególne wina. Ich odpowiedzi pokazały różnice w ocenie jakości win w zależności od tego, czy na etykiecie widniała nazwa kooperatywy, czy imię i nazwisko winiarza lub winiarki.