Influencerzy tracą moc przekonywania. Polacy inaczej kupują kosmetyki. Wyniki badania

Zespół Selectivv Data Tank przygotował raport dotyczący zakupów kosmetyków przez Polaków i wpływu influencerów, social mediów oraz innych czynników na wybory zakupowe Polek i Polaków. Oto, jak kształtują się dziś preferencje klientów w tym obszarze.

Publikacja: 27.05.2024 15:33

Badanie pokazało, że kupujący kosmetyki bardziej ufają dziś sprzedawcom drogerii i sklepów z kosmety

Badanie pokazało, że kupujący kosmetyki bardziej ufają dziś sprzedawcom drogerii i sklepów z kosmetykami.

Foto: Adobe Stock

Analizę opracowano, korzystając z wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśród użytkowników aplikacji mobilnej z kuponami rabatowymi i cashbackiem. Próba liczyła 670 osób - kobiet i mężczyzn powyżej 18 roku życia. Celem projektu była analiza zwyczajów zakupowych użytkowników, ich stosunku do ekologii, oszczędności oraz chęci korzystania z programów lojalnościowych oferowanych przez marki. 

W pierwszej kolejności badanych zapytano o to, jak często kupują produkty kosmetyczne. 46 proc. z nich odpowiedziało, że robi to mniej więcej raz w miesiącu. Drugą pod względem wielkości grupę stanowili respondenci deklarujący zakup kosmetyków mniej więcej raz w tygodniu. Co 4 ankietowany wskazał, że kupuje kosmetyki rzadziej niż raz w miesiącu, a 3 proc. przyznało, że zaopatruje się w tego rodzaju produkty codziennie.

Gdzie i jak Polacy kupują kosmetyki?

Przeprowadzona ankieta dała też odpowiedź na pytanie, gdzie Polacy najchętniej robią zakupy.  57 proc. badanych wskazało na drogerie, a tylko 1 proc. w sklepach przyapteczne. 18 proc. badanych zaopatruje się w kosmetyki w hipermarketach, a ponad 23 proc. robi tego rodzaju zakupy w internecie.

Respondentów zapytano też o to, ile wydają na zakup kosmetyków. Zdecydowanie największa grupa ankietowanych (39 proc.) wskazała odpowiedź 51 — 100 złotych miesięcznie. Prawie 23 proc. przeznacza na ten cel od 101 do 200 złotych. Więcej niż 200 zł miesięcznie wydaje na kosmetyki tylko 9 proc. pytanych, a 22 proc. przeznacza na ten cel od 21 do 50 złotych. Wydatki poniżej 20 złotych deklaruje 6,7 proc. ankietowanych.

Ważną część badania stanowiły pytania o to, co najczęściej skłania Polaków do zakupu kosmetyków. Zdecydowana większość opowiedziała się, że po prostu kosmetyk skończył się (8 na dziesięciu ankietowanych). Tylko 2,7 proc. wskazało reklamę jako powód do zakupu. Podobna liczba badanych (2,5 proc.) odpowiedziała, że kieruje się chęcią poszukiwania nowości na rynku (2,5 proc.). Z kolei dla 10 proc. ważne są polecenia znajomych. Zdecydowana większość badanych najchętniej korzysta z oferty sklepów kosmetycznych, które oferują program lojalnościowy (ponad 50 proc.).

Czytaj więcej

Sól Epsom dla zdrowia i urody. Jak działa modna kuracja?

Klienci ufają sprzedawcom drogerii i sklepów z kosmetykami. Z ankiety wynika, że chętnie testujemy kosmetyki polecane przez sprzedawcę (38,5 proc.). Co ciekawe: przy zakupach droższych kosmetyków sugestia sprzedawcy jest ważna już tylko dla 12,1 proc. badanych. Druga połowa badanych stwierdziła, że w ogóle nie ma potrzeby testowania nowych produktów.

Wyniki ankiety pokazują też, ponad 61 proc. badanych nie śledzi nowości kosmetycznych pokazywanych i polecanych w social mediach, na blogach i ogólnie nie kieruje się trendami. Tylko niespełna 4 na 10 badanych śledzi na analizuje rynek kosmetyczny w poszukiwaniu nowości. Mając to na uwadze, autorzy badania wnioskują, że w ostatnim czasie zminimalizowała się rola influencerów w promowaniu produktów kosmetycznych. Informacje znalezione w Internecie nie są już tak ważne i wiarygodne, jak jeszcze kilka lat temu. Klienci chętniej korzystają dziś z poleceń pracowników sklepów.

Na pytanie o to, czy badani odwiedziliby sklep kosmetyczny w swojej miejscowości, wiedząc, że znajdą w nim kosmetyki takich marek jak w dużych drogeriach, zdecydowana większość odpowiedziała twierdząco (46,4 proc.) Tylko 8,7 proc. respondentów nie jest zainteresowanych zakupami w swojej miejscowości, a blisko 16 proc. rzadko odwiedziłby sklep z kosmetykami w swojej miejscowości, ponieważ braki uzupełnia zakupami w Internecie.

Ekologia - (nie?)ważna sprawa

W omawianej ankiecie badano również, jak kształtuje się świadomość i dbałość o ekologię. Respondentów pytano m.in. o to, czy przy wyborze kosmetyku zwracają uwagę na przydatność opakowań do recyklingu. Dla blisko 30 proc. nie miało to żadnego znaczenia. 21,2 proc. osób opowiedziało „raczej nie, ale coraz częściej zwracam na to uwagę”, a 15,4 proc. -  „tak i to zdecydowanie”. 34 proc. badanych zwraca uwagę na recykling opakowań, ale nie kieruje się tym przy zakupach kosmetyków.

Ważny dla badanych okazał się z kolei rozmiar opakowań produktów kosmetycznych. 59,7 proc. wybiera większe pojemniki, aby zaoszczędzić, a prawie 17 proc. pytanych dostrzega w takim działaniu dbałość o ekologię. Dla 6 proc. pytanych te kwestie są obojętne.

Analizę opracowano, korzystając z wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśród użytkowników aplikacji mobilnej z kuponami rabatowymi i cashbackiem. Próba liczyła 670 osób - kobiet i mężczyzn powyżej 18 roku życia. Celem projektu była analiza zwyczajów zakupowych użytkowników, ich stosunku do ekologii, oszczędności oraz chęci korzystania z programów lojalnościowych oferowanych przez marki. 

W pierwszej kolejności badanych zapytano o to, jak często kupują produkty kosmetyczne. 46 proc. z nich odpowiedziało, że robi to mniej więcej raz w miesiącu. Drugą pod względem wielkości grupę stanowili respondenci deklarujący zakup kosmetyków mniej więcej raz w tygodniu. Co 4 ankietowany wskazał, że kupuje kosmetyki rzadziej niż raz w miesiącu, a 3 proc. przyznało, że zaopatruje się w tego rodzaju produkty codziennie.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
105-latka zdobyła upragniony dyplom uczelni. "Długo czekałam na ten moment"
Styl życia
Duża część młodzieży uważa, że poradzi sobie bez studiów. "Kariera nie jest wartością"
Styl życia
Taylor Swift zmienia miasta, w których koncertuje. Warszawa będzie Swiftszawą?
Styl życia
Slow mornings: dlaczego spokojne rozpoczęcie dnia służy zdrowiu?
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Styl życia
Dating Zen. Pokolenie Z wylansowało nowy trend w podejściu do partnerstwa. Na czym polega?
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży