Zgodnie z powszechnie przyjętą definicją dezinformacja to celowe i systematyczne przekazywanie zmanipulowanych lub fałszywych informacji oraz fabrykowanie przekazów poprzez tworzenie różnego rodzaju fikcyjnych dokumentów czy organizacji. Wszystko to ma na celu wprowadzenie odbiorców w błąd, stworzenie obrazu rzeczywistości, który jest zgodny z prawdą. Zadaniem dezinformacji jest sprawienie, aby odbiorca uwierzył w fałszywy przekaz, a w wyniku tego podejmował niekorzystne dla siebie decyzje lub działania na korzyść podmiotu dezinformującego. Według raportu Instytutu Zamenhofa zatytułowanego „Dezinformacja jako forma przemocy wobec kobiet w Polsce”, 79 proc. Polaków deklaruje, że zetknęło się z dezinformacją, po uprzednim przedstawieniu im definicji tego terminu.
Wyróżniamy dwa główne rodzaje dezinformacji: wewnętrzną, rozpowszechnianą przez krajowych aktorów politycznych i medialnych, oraz zewnętrzną, obejmującą kampanie wpływu związane z innymi państwami. Z analiz instytucji zajmujących się cyberbezpieczeństwem wynika, że Rosja i Białoruś odpowiadają za większość zewnętrznych działań dezinformacyjnych w Polsce. Warto nadmienić, że aby skutecznie rozpowszechniać dezinformację w mediach społecznościowych, nie trzeba ujawniać swojej tożsamości, co skutkuje wysokim poczuciem bezkarności.
Mechanizmy dezinformacji w świecie online i offline
Dezinformacja może być rozpowszechniana zarówno za pośrednictwem mediów społecznościowych, jak i poprzez fałszywe serwisy informacyjne, portale podszywające się pod wiarygodne źródła wiedzy, farmy treści generowanych przez AI, newslettery, kanały twórców internetowych, komentarze na forach, hashtagi czy czaty. Jednak dezinformacja występuje także offline – pojawia się na billboardach, w radiu, prasie, telewizji czy na spotkaniach organizacji o skrajnych poglądach. Wśród technik stosowanych do rozpowszechniania fałszywych informacji wyróżnia się mieszanie opinii z faktami, manipulowanie kontekstem, selektywne wykorzystywanie faktów i statystyk przy pominięciu szerszej perspektywy. Dodatkowo, szkodliwa narracja jest często wzmacniana przez osoby nieświadome jej celu, tzw. „pożytecznych idiotów” w mediach społecznościowych, lub przez jednostki udające autorytety w swoich społecznościach.
Czytaj więcej
Ponad połowa wielkich amerykańskich firm oferuje swoim pracownicom w ramach pakietów medycznych mrożenie komórek jajowych. W Nowym Jorku i w Dolinie Krzemowej liczba kobiet korzystających z tej procedury wzrosła w ostatnich latach dwukrotnie. W Europie wprowadza się podobne programy.
Dezinformacja ze względu na płeć
W polskiej debacie publicznej na marginesie dyskusji pozostaje problem dezinformacji ze względu na płeć. Z badań Plan International, które przeprowadzono w 26 krajach w celu zbadania wpływu dezinformacji na życie, edukację i ambicje przywódcze młodych kobiet, wynika, że 87 proc. uczestniczek doświadcza negatywnych skutków dezinformacji. Ponad ¼ z nich czuje się niepewnie, wyrażając publicznie swoje poglądy, a co piąta zrezygnowała z angażowania się w politykę i sprawy bieżące z powodu dezinformacji.