Alan Rynkiewicz: Na Pani LinkedInie czytam: Coachingowo buduje i zmienia świadomość kobiet w kontekście stereotypów kulturowych i odporności psychicznej w biznesie. O jakich stereotypach mówimy i czy widzi pani zmiany?
Renata Gabryjelska: Nie będzie nadużyciem, jeśli powiem, że to kobiety wygrały wybory. Ich mobilizacja była olbrzymia i przełożyła się na 74 proc. wynik frekwencyjny, niebywały w historii polskiej demokracji. To konkretny przykład zmiany stereotypowego myślenia o tym, że "mój głos nic nie znaczy”. Znaczy. I tę zmianę należy wzmacniać. Nawiązując do serialowych trendów, staropolskiej tradycji stało się zadość — kobiety powiedziały politykom: ”nic o nas bez nas”.
Widzę zmiany w zarządach dużych firm, w sposobie zarządzania zespołami, w rozwoju kompetencji miękkich liderów i liderek, ale wciąż pozostaje dużo do zrobienia. Czytałam ostatnio raport "Jesteś ekspertką. Uwierz w siebie". Wyniki zaskakują. Tylko 11 proc. ankietowanych kobiet uznaje siebie za ekspertki. 60 proc. uważa, że ich wiedza jest niewystarczająca. Aż 62 proc. blokowanych jest przez perfekcjonizm, a 63 proc. boi się krytyki swoich kompetencji. Zainteresowało mnie to, że 90 proc. kobiet miało wyższe wykształcenie i pochodziło z miast wojewódzkich. Na poziomie powiatów i gmin jest znacznie gorzej.
Co sprawia, że kobiety nie wierzą w siebie?
Wciąż silny patriarchat. Sposób wychowania. Wpływ kościoła katolickiego.