Czy można ćwiczyć w czasie infekcji? Lekarka odpowiada

W czasie infekcji wielu fanów sportu zastanawia się, czy należy zrezygnować z aktywności fizycznej. Lekarze rozwiewają wątpliwości.

Publikacja: 07.12.2023 18:34

Czy podczas infekcji warto zrezygnować z aktywności fizycznej?

Czy podczas infekcji warto zrezygnować z aktywności fizycznej?

Foto: Adobe Stock

Miesiące jesienno-zimowe to czas kiedy nietrudno o infekcję. Chociaż poszczególne objawy tylko nieznacznie utrudniają życie i możliwe jest normalne funkcjonowanie, to nawet wtedy powinno się  zrezygnować z treningów. Aktywność fizyczna tylko dodatkowo obciąża organizm. Wówczas szanse na szybki powrót do zdrowia zdecydowanie maleją. Zwiększa się też ryzyko wystąpienia potencjalnych komplikacji.

Czy można ćwiczyć w czasie infekcji?

Chociaż istnieje przekonanie, że chorobę warto wypocić i tym samym pozbyć się wirusów, to nie należy tego w żadnym razie robić na siłowni, kiedy organizm skupia się na walce z chorobą. Objawem tego jest podniesiona temperatura ciała, więc dodatkowy wysiłek przyniesie odwrotny efekt. To zaś sprawi, że okres zdrowienia znacząco się wydłuży.

- Treningi w czasie infekcji uważam za całkowicie szkodliwe i niewskazane. Organizm nie potrzebuje dodatkowego obciążenia, kiedy uruchamia wszelkie mechanizmy do walki z wirusami. W tym przypadku wysiłek fizyczny tylko pogarsza możliwości samoleczenia. Dla ciała to jest naprawdę dodatkowy wysiłek. Podczas treningu układ krążenia i układ oddechowy muszą pracować szybciej, w tym czasie podwyższa się też temperatura - w skrócie jest to męczenie organizmu. Chociaż jest to "zdrowe męczenie", to w trakcie infekcji lepiej z niego zrezygnować, by objawy się nie nasiliły. Nawet zwykły katar może stać się dużo bardziej uciążliwy - zwraca uwagę internistka, specjalistka medycyny rodzinnej Katarzyna Bukol-Krawczyk.

Trening w czasie, gdy ma się uciążliwy kaszel, również nie jest dobrym pomysłem. Podobnie aktywność fizyczna podczas bólu mięśni - jest kategorycznie zabroniona.

Czytaj więcej

Agnieszka Maciąg od 17 lat nie bierze antybiotyków. Oto jej naturalne sposoby na walkę z infekcjami

Wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa na odporność, ale nie w czasie infekcji

Najważniejsze jest jednak obserwowanie na bieżąco własnego ciała. Czas choroby powinien być czasem odpoczynku i regeneracji.

Doktor Klaudia Knapik, lekarka pracująca w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, podkreśla, że mając infekcję, warto odpoczywać i darować sobie wysiłek fizyczny, bo grozi to naprawdę poważnymi powikłaniami.

- Trzeba też wspomnieć, że w przypadku ciężkiego przeziębienia albo grypy może dojść do powikłań, na przykład zapalenia mięśnia serca, i wówczas wysiłek fizyczny nie tylko jest niewskazany, ale wręcz niebezpieczny. My, lekarze zalecamy wówczas reżim łóżkowy. Warto o tym pamiętać i skupić się rekonwalescencji oraz odpoczynku, żeby do tych powikłań nie doszło - ostrzega.

Natomiast kiedy zdrowie dopisuje, warto systematycznie ćwiczyć. To z pewnością nie tylko zwiększy sprawność, ale też podniesie odporność.

Jak morsowanie wpływa na odporność?

Bardzo pozytywnie na zwiększenie odporności wpływa także morsowanie oraz korzystanie z sauny. Chociaż czynności te stoją po dwóch stronach bieguna, to podobnie wpływają na organizm. 

- Wszystkie działania, które mają na celu trenowanie układu termoregulacji, czyli zarówno morsowanie, jak i korzystanie z sauny działają na plus i najprościej można powiedzieć, że podnoszą odporność - podkreśla lekarka. 

- Chociaż nie pojawiają się dzięki temu przeciwciała, to wspomniane czynności sprawiają, że organizm potrafi odpowiednio dobrać temperaturę ciała do panujących warunków. Warto o tym pamiętać, bo chociaż często wydaje nam się, że zachorowaliśmy od zimna - nawet używając słowa ''przeziębienie'', to tak naprawdę to kwestia bakterii albo wirusów. Wychłodzeni lub przegrzani stajemy się mniej odporni na ich działanie.

Miesiące jesienno-zimowe to czas kiedy nietrudno o infekcję. Chociaż poszczególne objawy tylko nieznacznie utrudniają życie i możliwe jest normalne funkcjonowanie, to nawet wtedy powinno się  zrezygnować z treningów. Aktywność fizyczna tylko dodatkowo obciąża organizm. Wówczas szanse na szybki powrót do zdrowia zdecydowanie maleją. Zwiększa się też ryzyko wystąpienia potencjalnych komplikacji.

Czy można ćwiczyć w czasie infekcji?

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zdrowie
Długotrwałe noszenie japonek szkodzi zdrowiu? Eksperci nie mają wątpliwości
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Zdrowie
Kobiety z różnych krajów "różnie chorują" na raka piersi. Wiedza o tym jest ważna
Zdrowie
Czy można przedawkować kawę? Oto, co się dzieje z ciałem, gdy ma nadmiar kofeiny
Zdrowie
Brak zębów trzonowych przyspiesza siwienie włosów? Nowe ustalenia badaczy
Społeczeństwo
Prawodawcy idą na wojnę z pigułką gwałtu. Nowe przepisy rozwiążą problem?