Reklama

Mężczyźni zarabiają, a kobiety tracą na posiadaniu dzieci. Na czym polega zjawisko motherhood penalty?

Przy każdym urodzonym dziecku zarobki kobiet zmniejszają się o ~4 proc., podczas gdy pensje mężczyzn wzrastają o ~6 proc. w chwili, gdy zostają oni ojcami. Na czym polega zjawisko motherhood penalty i czy istnieją sposoby na zlikwidowanie go w najbliższej przyszłości?

Publikacja: 13.02.2024 10:32

Aktywne zawodowo matki postrzega się jako mniej oddane pracy, mniej niezawodne i bardziej emocjonaln

Aktywne zawodowo matki postrzega się jako mniej oddane pracy, mniej niezawodne i bardziej emocjonalne niż w czasie, gdy nie posiadały jeszcze dzieci.

Foto: Adobe Stock

Trudny powrót do pracy

Termin motherhood penalty powstał dla wyrażenia trudności, z jakimi mierzą się kobiety pragnące wrócić do pracy po urodzeniu pierwszego dziecka. Wyraża wartość, o jaką zmniejszy się prawdopodobieństwo zatrudnienia kobiety w ciągu 10 lat od przyjścia na świat jej pierwszego potomka. Z badań przeprowadzonych w 134 krajach przez Claudię Goldin, ekonomistkę z Harvardu, laureatkę ubiegłorocznej nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, wynika, że w każdym z nich udział kobiet w rynku pracy spada, gdy zostają one matkami.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes i prawo
Ciemna strona ery AI. „Wprowadza do środowiska pracy nową grupę stresorów”
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes i prawo
W Polsce przybywa członkiń zarządów firm i prezesek. Nowe dane
Biznes i prawo
Zawód okołoprawniczy na liście zagrożonych przez AI. Kto powinien myśleć o zmianie fachu?
Biznes i prawo
Historyczny moment w Namibii. Najwyższe stanowiska państwowe obejmują trzy kobiety
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes i prawo
„Personalizacja sięga poziomu mikro”. Etyka w marketingu w erze AI nabiera nowego znaczenia
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama