W badaniu „Bridging the Divide: Women, Technology and Business Success” przeprowadzonym przez fundację dla kobiet Cherie Blaire Foundation wzięło udział 1156 kobiet z 81 krajów o niskich i średnich dochodach (ang. „low and middle income countries” – LMIC). Analiza miała na celu ustalenie, z jakimi wyzwaniami przedsiębiorczynie mierzą się w toku swojej działalności biznesowej, ale też jakie możliwości oferowane są w poszczególnych krajach i na ile nowoczesne technologie wspierają kobiety w ich codziennej pracy.
Sukces dzięki technologii
Badanie pozwoliło ustalić, że wprawdzie kobiety chętnie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, jednak ich droga zawodowa nie jest pozbawiona trudności. 92,8 proc. respondentek deklaruje regularne korzystanie z Internetu, głównie za pośrednictwem smartfonów, w celu wykonywania swoich obowiązków zawodowych. 32,8 proc. przypisuje sukces swojego przedsiębiorstwa dostępowi do narzędzi technologicznych i, co za tym idzie, możliwości nawiązywania realnych i wirtualnych kontaktów z przedstawicielami bliźniaczych firm. 46,9 proc. kobiet regularnie korzysta z technologii AI, natomiast 65,5 proc. respondentek deklaruje, że brak odpowiednich szkoleń w tym zakresie stanowi dla nich największą barierę w sięgnięciu po te narzędzia.
Wśród największych wyzwań na drodze do zawodowego sukcesu kobiety wymieniają: wysokie koszty związane ze stałym dostępem do Internetu (69,1 proc. ankietowanych), konieczność odzyskania klientów po pandemii COVID-19 (11,4 proc. badanych), a także dyskryminację ze względu na płeć (28,5 proc. osób biorących udział w badaniu) oraz cyfrową przemoc pod adresem kobiet (67,4 proc. badanych).
Czytaj więcej
Z raportu Banku Światowego wynika, że nie ma na świecie ani jednego kraju, w którym możliwości kobiet na rynku pracy byłyby takie same takie same jak u mężczyzn. Jakie inne wnioski przedstawiają autorzy badania?