Od Złotej Maliny…
Sofia nie miała łatwego startu w świecie filmowców. Jako córka jednego z najsłynniejszych reżyserów na świecie, Francisa Forda Coppoli od początku miała wysoko postawioną poprzeczkę. Kto wie, być może to właśnie dlatego próbowała swoich sił w różnych filmowych zawodach, by ostatecznie iść w ślady ojca i zająć się reżyserią, w której musiała stać się na tyle dobra, by nikt nie postrzegał jej przez pryzmat rodzinnego powinowactwa.
Coppola uczęszczała do Mills College, a następnie California Institute of the Arts. Odniosła sukces jako projektantka – jej ekskluzywna linia ubrań Milfed okazała się hitem w Japonii. Pracę na planie zaczynała jako aktorka. Pierwszy raz na ekranie pojawiła się już jako niemowlę. W kultowym „Ojcu Chrzestnym” w reżyserii swojego ojca wcieliła się w rolę małego chłopca. Jej aktorska kariera nie należała jednak do spektakularnych. Za swoją najbardziej znaną kreację Mary Corleone w „Ojcu Chrzestnym III”, Sofia otrzymała Złotą Malinę. Później epizodycznie pojawiła się jeszcze w kilku filmach. Ostatni raz na wielkim ekranie można było ją zobaczyć w 2006 roku w filmie „Cut Shorts”.
… do Oscara
Sofia Coppola znacznie lepiej wypada za kamerą aniżeli w jej obiektywie. W roli reżyserki pełnometrażowego formatu zadebiutowała w 1999 roku filmem „Przekleństwa niewinności”. Obraz został dobrze przyjęty, ale największą sławę i grad nagród przyniosło Coppoli jej następne dzieło – „Miedzy słowami”. Ten film dał Coppoli, jako trzeciej Amerykance w historii (!), nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser. „Między słowami” w sumie otrzymało 43 nominacje do nagród filmowych i zdobyło aż 35 statuetek, w tym tę najcenniejszą. Akademia Filmowa nagrodziła Coppolę Oscarem jednak nie za reżyserię, a za najlepszy scenariusz. W tej samej kategorii nagrodzono ją także Złotym Globem, Złotym Satelitą, nagrodą Film Independent oraz statuetką przyznawaną przez Amerykańską Gildę Scenarzystów.
Czytaj więcej
Kobiety nie są już uległe i nie siedzą zamknięte w domach – przekonuje francuska artystka Sophie Marceau, która wydała tomik wierszy i opowiadań poświęconych kobiecości. W wywiadzie udzielonym belgijskiemu dziennikowi „L'Écho” podkreśla, że wbrew temu, co sądzą mężczyźni, kobiety są ze sobą bardzo zżyte.
Od tamtej pory każdy następny film Sofii Coppoli jest zauważany przez krytyków. Jej „Maria Antonina” choć nie wzbudziła zachwytu, zdobyła Oscara za najlepsze kostiumy i osiem nominacji do innych nagród. „Somewre. Między miejscami” nagrodzono na Biennale w Wenecji w kategorii Najlepszy Film. Za reżyserię uwodzicielskiej historii „Na pokuszenie” z Nicole Kidman i Collinem Farrelem, Sofia Coppola otrzymała Złotą Palmę w Cannes. Tej jesieni do kin wejdzie jej najnowszy film „Pricilla” opowiadający historię żony Elvisa Presleya i wszystko wskazuje na to, że znowu stanie w szranki o największe filmowe laury. Film walczył już o Złote Lwy w Wenecji, a znawcy przepowiadają, że zapewni Coppoli kolejną nominację do Oscara.