Stella McCartney zrobiła odważny krok i rozpoczęła nowy rozdział w życiu zawodowym

5 lat po tym, jak jeden z wiodących producentów dóbr luksusowych, LVMH, nabył mniejszościowy pakiet akcji marki Stelli McCartney, projektantka odkupiła udziały, zyskując pełną kontrolę nad własną firmą. Czy będzie kontynuować współpracę z gigantem?

Publikacja: 30.01.2025 11:57

Ubrania, buty, torby i akcesoria marki Stella McCartney są obecnie dostępne w 48 butikach oraz 21 sa

Ubrania, buty, torby i akcesoria marki Stella McCartney są obecnie dostępne w 48 butikach oraz 21 salonach działających na bazie franczyzy w takich miastach jak m.in. Nowy Jork, Londyn, Paryż, Mediolan, Tokio, Szanghaj i Pekin.

Foto: PAP/PA

– W prowadzonej przeze mnie firmie 80 proc. pracowników stanowią kobiety. Pamiętajmy, że to właśnie one w głównej mierze kreują zapotrzebowanie na produkty w branży modowej, więc należy je szanować i uważnie wsłuchiwać się w ich głos. Najwyższy czas, aby kobiety zdały sobie sprawę z tego, jaką mają siłę i rzeczywiście zaczęły z niej korzystać – deklarowała Stella McCartney w jednym z wywiadów udzielonych w 2017 roku. Wtedy też zaprojektowała koszulkę z wyeksponowanym napisem „Women. Power. Love”, w której idolka młodego pokolenia, Zendaya, zapozowała na okładce magazynu „Glamour”.

Stella McCartney, właścicielka założonej w 2001 roku pod własnym nazwiskiem marki odzieżowej, od początku istnienia firmy w pełni świadomie definiowała profil swojej działalności. Jako wegetarianka i obrończyni praw zwierząt nie używa w swych projektach żadnych skór, futer ani piór. Niektóre ubrania z kolekcji sygnowanej logo jej marki mają umieszczone w widocznych miejscach naszywki z opisami świadczącymi o przekonaniach projektantki: „odpowiednie dla wysportowanych wegetarian”, czy „przyjazne dla wegan” to tylko niektóre z przykładów mających potwierdzić w pełni przemyślane podejście do kwestii zrównoważonego rozwoju oraz minimalizowania szkodliwego wpływu produkcji ubrań na środowisko naturalne.

Równie stanowcze decyzje 53-latka podejmuje w kwestiach biznesowych, starannie dobierając partnerów, z którymi podejmuje wieloletnie współprace. W kwietniu 2018 roku, po 17 latach współpracy z francuskim holdingiem Kering, w skład którego wchodzą takie marki jak Gucci, Yves Saint Laurent czy Balenciaga, Brytyjka wykupiła akcje swojej firmy, by kilka miesięcy później podpisać kontrakt z kolejnym gigantem na rynku produktów luksusowych, Louis Vuitton Moët Hennessy (skr. LVMH). W styczniu bieżącego roku zdecydowała się na kolejny zaskakujący ruch. Odkupiła swoje udziały od francuskiego koncernu i po raz kolejny zyskała pełną kontrolę nad własną firmą. Czy na tym zakończą się relacje biznesowe córki Paula McCartneya z konglomeratem skupiającym takie marki jak między innymi Louis Vuitton, Fendi czy Givenchy?

Czytaj więcej

Od skromnego warsztatu krawieckiego do słynnego domu mody. Historia Rosity Missoni

Stella McCartney: globalny ambasador do spraw zrównoważonego rozwoju

– Nowy rozdział w życiu zawodowym Stelli McCartney odzwierciedla jej potrzebę rozpoczęcia niezależnej działalności po kilkuletniej udanej współpracy, która umocniła fundamenty i sposób zarządzania jej firmy – można przeczytać we wspólnym oświadczeniu LVMH i Stelli McCartney wystosowanym 27 stycznia bieżącego roku.

Jednocześnie potwierdzono, że mimo podjętych działań współpraca LVMH ze Stellą McCartney nie zostanie zakończona. Córka legendarnego wokalisty zespołu The Beatles oraz Lindy McCartney zachowa funkcję globalnego ambasadora zrównoważonego rozwoju, doradzając dyrektorowi generalnemu LVMH Bernardowi Arnault oraz zespołowi kierowniczemu grupy w zakresie ochrony środowiska, poszanowania praw zwierząt czy takiego doboru materiałów, by ich skład nie wpływał negatywnie na środowisko naturalne.

Czytaj więcej

Zmiana na stanowisku dyrektora kreatywnego Chanel. Kto zastąpi Virginie Viard?

Stella McCartney: przełomowe osiągnięcia podczas współpracy z LVMH

W trakcie kilkuletniej współpracy z koncernem LVMH Stella McCartney zatrudniła nową dyrektor generalną swojej firmy, Amandine Ohayon, która 1 grudnia 2023 roku zastąpiła na tym stanowisku Gabriele Maggio. Ta decyzja pozwoliła na usprawnienie sieci sprzedaży detalicznej i nawiązanie współpracy między innymi z marką Veuve Clicquot. Wspólnie z producentem wytrawnego szampana projektantka stworzyła kolekcję butów i akcesoriów, korzystając z materiału będącego alternatywą dla skóry zwierzęcej. Nowoczesna tkanina, powstała na bazie produktów ubocznych marki – w tym głównie winogron – posłużyła jako baza do produkcji sandałów oraz torebek z fantazyjnymi splotami przypominającymi koszyk – Jestem dumna, że mogłam wziąć udział w tak przełomowym projekcie powstałym z miłości do innowacji, rzemiosła i zrównoważonego rozwoju – deklarowała projektantka w dostępnych na jej stronie internetowej opisach poszczególnych produktów.

Absolwentka uczelni Central St Martins College of Art & Design w Londynie, która przed założeniem własnej firmy pracowała jako dyrektor kreatywna w domu mody Chloé, za czasów współpracy z LVMH wzięła też udział w konkursie LVMH Prize dla młodych projektantów mody oraz w zorganizowanej przez UNESCO konferencji poświęconej zrównoważonemu rozwojowi, gdzie wystąpiła u boku Antoine’a Arnaulta, szefa ds. wizerunku i środowiska w LVMH.
– Wydarzenie odbyło się ze specjalnym udziałem Stelli McCartney. Wspaniała okazja, by ze specjalistką tej rangi rozmawiać o kwestiach ochrony różnorodności biologicznej, emisji CO2, a także świadomych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju – pisał wówczas na Instagramie Antoine Arnault.

Ubrania, buty, torby i akcesoria marki Stella McCartney są obecnie dostępne w 48 butikach oraz 21 salonach działających na bazie franczyzy w takich miastach jak m.in. Nowy Jork, Londyn, Paryż, Mediolan, Tokio, Szanghaj i Pekin. Kolekcje marki można też nabyć online w 100 krajach. Czas pokaże, czy podjęte działania pozwolą na dalszy rozwój marki. Zapytana o definicję potęgi w biznesie, Stella McCartney w udzielonym w 2017 roku wywiadzie odpowiedziała, że czuje się silna wtedy, gdy obiera własną drogę i nie uznaje kompromisów w kwestii własnych decyzji. Jak widać, zasadę tę wyznaje konsekwentnie od lat.

Źródła:
https://www.stellamccartney.com/
https://www.voguebusiness.com/
https://www.reuters.com/
https://www.glamourmagazine.co.uk/

– W prowadzonej przeze mnie firmie 80 proc. pracowników stanowią kobiety. Pamiętajmy, że to właśnie one w głównej mierze kreują zapotrzebowanie na produkty w branży modowej, więc należy je szanować i uważnie wsłuchiwać się w ich głos. Najwyższy czas, aby kobiety zdały sobie sprawę z tego, jaką mają siłę i rzeczywiście zaczęły z niej korzystać – deklarowała Stella McCartney w jednym z wywiadów udzielonych w 2017 roku. Wtedy też zaprojektowała koszulkę z wyeksponowanym napisem „Women. Power. Love”, w której idolka młodego pokolenia, Zendaya, zapozowała na okładce magazynu „Glamour”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Kim inspirowała się Ivanka Trump wybierając strój na inaugurację prezydentury ojca? Ciekawa teoria
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Moda
Strój Melanii Trump na inauguracji męża nie był przypadkowy. "Wysłała jednoznaczny komunikat"
Moda
Dziedzictwo Iris Apfel: obrazy i przedmioty osobiste należące do projektantki idą pod młotek
Moda
Kim Ye-ji: wicemistrzyni olimpijska podbija świat mody. Gdzie można ją zobaczyć?
Moda
Piękna 80-letnia. Seniorka z Zambii robi furorę w social mediach jako ikona stylu
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe