Reklama

Żółte żonkile w kolejną rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim

19 kwietnia mija 81 lat od wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim. W tym dniu przypina się do ubrań zawieszki w kształcie żonkila. Co one oznaczają wyjaśnia Przewodnicząca Rady Muzeum Auschwitz-
Birkenau w Oświęcimiu.

Publikacja: 19.04.2024 17:04

Monika Krawczyk: Rocznica, którą symbolizuje żonkil, powinna być ważna dla wszystkich Polaków.

Monika Krawczyk

Monika Krawczyk: Rocznica, którą symbolizuje żonkil, powinna być ważna dla wszystkich Polaków.

Foto: Archiwum prywatne

Skąd wziął się pomysł na to, aby właśnie żonkil stał się symbolem wydarzeń z kwietnia 1943 roku?

Już ponad 10 lat temu, dla upamiętnienia Powstania w Getcie Warszawskim, z inicjatywy Muzeum Historii Żydów Polskich Polin zaprojektowano papierowy żonkil. Powodów takiej symboliki jest kilka: po pierwsze, jest to kwiat, który kwitnie w okresie kwietniowym. Po drugie: już sam jego kształt przywodzi na myśl żółtą gwiazdę, którą oznaczano Żydów w niektórych częściach okupowanej Polski. Akurat nie w Warszawie, ale na przykład na terytorium Łodzi, która została w tym czasie bezpośrednio włączona do Rzeszy Niemieckiej, taki symbol obowiązywał. Natomiast na terenie Generalnej Gubernatorni Niemcy używali do oznaczenia ludności żydowskiej niebieskiej gwiazdy na białym tle, czyli gwiazdy Dawida. 

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Styl życia
Jakie ćwiczenia wybrać w zależności od osobowości? Nowe wyniki badań
Styl życia
Koniec terroru urody? Badanie pokazało, jak Polki definiują dziś ideał kobiety
Styl życia
Obowiązkowa służba wojskowa dla kobiet w Danii. Jakie kraje zdecydowały się na podobny krok?
Styl życia
Bumerangowanie ciągle żywe. Pokolenie Z powiela doświadczenia rodziców
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Styl życia
Kim jest dziś ojciec dla Polaków? „Widać trend do budowania bliskich i otwartych więzi”
Reklama
Reklama