Walentynki w wydaniu pokolenia Z. Oto, jak młodzi celebrują święto miłości

Badania wskazują, że podejście do walentynek zmienia się na całym świecie. Królują: ekologiczne trendy w Europie, luksusowe wydatki w USA, i pragmatyzm w Polsce. Jaki udział w kreowaniu tych nowych zwyczajów mają przedstawiciele pokolenia Z?

Publikacja: 14.02.2025 12:27

Podczas gdy w Europie rośnie w siłę trend odpowiedzialnej konsumpcji związany z walentynkami, w Stan

Podczas gdy w Europie rośnie w siłę trend odpowiedzialnej konsumpcji związany z walentynkami, w Stanach Zjednoczonych święto to wciąż pozostaje okazją do pokaźnych wydatków.

Foto: Adobe Stock

Jeszcze kilka lat temu walentynki były kojarzone głównie z klasycznymi prezentami: kwiatami, biżuterią, romantyczną kolacją. Jednak dane z badań Adevinta pokazują, że szczególnie w Europie, pokolenie Z postanowiło zerwać z utartymi schematami. 49 proc. młodych konsumentów woli otrzymać prezent z drugiej ręki niż nowy, masowo produkowany przedmiot. To nie tylko wyraz ekologicznej świadomości, ale też pragnienie czegoś unikalnego, co nie jest dostępne w sieciowych sklepach.

Co ciekawe, 43 proc. przedstawicieli pokolenia Z planuje obdarować czymś z okazji święta miłości nie tylko parterów, ale także bliskich. To spora zmiana w stosunku do starszych generacji – wśród przedstawicieli generacji X taki zamiar ma 36 proc. osób, a wśród osób z pokolenia baby boomers jedynie 25 proc. Widać wyraźnie, że dla najmłodszych dorosłych walentynki to bardziej święto relacji niż romantycznej miłości.

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Styl życia
Nowy zakaz palenia w miejscach publicznych. Dla dobra dzieci
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Styl życia
Dzień Dziecka. „Szczególnie dziś szczęśliwy maluch to nie ten, który wszystko ma”
Styl życia
Bezpieczne tylko w domu? Walka o zmianę sytuacji kobiet w Indiach trwa
Styl życia
Koniec szkodliwego trendu w Japonii. Zakazano nadawania dzieciom pewnych imion
Styl życia
Matka doskonała? Nie istnieje. „Zawsze integruje obraz złej macochy i dobrej wróżki”