Walentynki w wydaniu pokolenia Z. Oto, jak młodzi celebrują święto miłości

Badania wskazują, że podejście do walentynek zmienia się na całym świecie. Królują: ekologiczne trendy w Europie, luksusowe wydatki w USA, i pragmatyzm w Polsce. Jaki udział w kreowaniu tych nowych zwyczajów mają przedstawiciele pokolenia Z?

Publikacja: 14.02.2025 12:27

Podczas gdy w Europie rośnie w siłę trend odpowiedzialnej konsumpcji związany z walentynkami, w Stan

Podczas gdy w Europie rośnie w siłę trend odpowiedzialnej konsumpcji związany z walentynkami, w Stanach Zjednoczonych święto to wciąż pozostaje okazją do pokaźnych wydatków.

Foto: Adobe Stock

Jeszcze kilka lat temu walentynki były kojarzone głównie z klasycznymi prezentami: kwiatami, biżuterią, romantyczną kolacją. Jednak dane z badań Adevinta pokazują, że szczególnie w Europie, pokolenie Z postanowiło zerwać z utartymi schematami. 49 proc. młodych konsumentów woli otrzymać prezent z drugiej ręki niż nowy, masowo produkowany przedmiot. To nie tylko wyraz ekologicznej świadomości, ale też pragnienie czegoś unikalnego, co nie jest dostępne w sieciowych sklepach.

Co ciekawe, 43 proc. przedstawicieli pokolenia Z planuje obdarować czymś z okazji święta miłości nie tylko parterów, ale także bliskich. To spora zmiana w stosunku do starszych generacji – wśród przedstawicieli generacji X taki zamiar ma 36 proc. osób, a wśród osób z pokolenia baby boomers jedynie 25 proc. Widać wyraźnie, że dla najmłodszych dorosłych walentynki to bardziej święto relacji niż romantycznej miłości.

Czytaj więcej

W serwisach randkowych lepiej nie pisać, że jest się wegetarianinem. Wyniki badania

Walentynki w Stanach Zjednoczonych

Podczas gdy w Europie rośnie w siłę trend odpowiedzialnej konsumpcji związany z walentynkami, w Stanach Zjednoczonych święto to wciąż pozostaje okazją do pokaźnych wydatków. Badania National Retail Federation wskazują, że w 2025 roku Amerykanie przeznaczą w tym roku na walentynkowe wydatki rekordowe 27,5 miliarda dolarów. Pokolenie Z ma tutaj znaczący udział – średnio wyda na prezenty 235 dolarów, czyli więcej niż milenialsi (176 dolarów).

Co ciekawe, według badań CouponFollow, mężczyźni są dwukrotnie bardziej narażeni na presję finansową związaną z walentynkami. Kobiety oczekują, że ich partnerzy wydadzą na to święto o 25 proc. więcej niż one same. Mimo to, najczęściej pożądane prezenty to te o wartości sentymentalnej, a niekoniecznie najdroższe. 38 proc. respondentów preferuje osobiste, ręcznie wykonane upominki, a tylko 9 proc. marzy o luksusowych podarunkach.

Walentynki w Polsce

Na tle USA i innych europejskich państw Polska jawi się w kontekście świętowania walentynek jako kraj bardziej pragmatyczny. Według badań PMR Market Experts, przeciętny Polak przeznacza na Walentynki 250 zł. Największa grupa badanych (32 proc.) zamierza zmieścić się w budżecie 101-200 zł, a 24 proc. nie chce przekroczyć 100 zł. Jedynie 2 proc. ankietowanych planuje wydać na walentynki ponad 1000 zł, co jest wynikiem o wiele niższym niż w USA.

Mimo że wielu Polaków obchodzi walentynki, nie zawsze wiąże się to na otrzymywaniem udanych prezentów. Z badań wynika, że 24 proc. kobiet wolałoby relaks w spa, ale otrzymuje kwiaty lub czekoladki, a 22 proc. marzy o wyjeździe na weekend, co realizuje zaledwie 10 proc. partnerów. Z kolei mężczyźni chętnie dostaliby elektronikę lub książkę, jednak ich partnerki częściej wybierają romantyczne kolacje w domu.

Czytaj więcej

Dating Zen. Pokolenie Z wylansowało nowy trend w podejściu do partnerstwa. Na czym polega?

Spoglądając na wyniki różnych badań, łatwo zauważyć, że celebracja walentynek w dużym stopniu zależy od wieku świętujących i miejsca ich zamieszkania. Dla jednych to okazja do romantycznych gestów, dla innych pretekst do refleksji nad tym, co w miłości i relacjach naprawdę się liczy. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmieniających się priorytetów, przyszłość walentynek może być zupełnie inna niż ich dotychczasowa historia.

Źródła:
https://nrf.com/
https://adevinta.com/
https://businessinsider.com.pl/
https://couponfollow.com/

Jeszcze kilka lat temu walentynki były kojarzone głównie z klasycznymi prezentami: kwiatami, biżuterią, romantyczną kolacją. Jednak dane z badań Adevinta pokazują, że szczególnie w Europie, pokolenie Z postanowiło zerwać z utartymi schematami. 49 proc. młodych konsumentów woli otrzymać prezent z drugiej ręki niż nowy, masowo produkowany przedmiot. To nie tylko wyraz ekologicznej świadomości, ale też pragnienie czegoś unikalnego, co nie jest dostępne w sieciowych sklepach.

Co ciekawe, 43 proc. przedstawicieli pokolenia Z planuje obdarować czymś z okazji święta miłości nie tylko parterów, ale także bliskich. To spora zmiana w stosunku do starszych generacji – wśród przedstawicieli generacji X taki zamiar ma 36 proc. osób, a wśród osób z pokolenia baby boomers jedynie 25 proc. Widać wyraźnie, że dla najmłodszych dorosłych walentynki to bardziej święto relacji niż romantycznej miłości.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Seksuolog o pieniądzach w związku: Wymiana rokuje gorzej niż wspólnotowość
SPOŁECZEŃSTWO
Milenialsi wcale nie mają źle. Oto, jak aktualnie wygląda ich sytuacja materialna
SPOŁECZEŃSTWO
Zasada "Żadnych kobiet" oprotestowana. Rozłam w historycznym klubie dżentelmenów
Styl życia
Do pracy z pupilem. Coraz popularniejszy trend opłaca się pracodawcom
SPOŁECZEŃSTWO
Japonki celowo popełniają przestępstwa, by trafić do więzienia. Narasta niepokojące zjawisko