Pokolenie Z je poza domem inaczej, niż można by przypuszczać. Nie do naśladowania

Z raportu „Jak gotują Polacy. Smaki, decyzje, zwyczaje” wynika m.in., że istnieje wyraźna zależność pomiędzy wiekiem badanych a tym, co jedzą poza domem. Poczynione w tym zakresie obserwacje są szczególnie ciekawe, jeśli chodzi o reprezentantów pokolenia Z.

Publikacja: 09.05.2025 16:30

Z badania wynika, że młodsze osoby (18-29 lat) częściej niż ludzie z innych grup wiekowych sięgają p

Fast food

Z badania wynika, że młodsze osoby (18-29 lat) częściej niż ludzie z innych grup wiekowych sięgają po fast food.

Foto: Adobe Stock

Raport, o którym mowa, powstał na podstawie badania przeprowadzonego metodą na reprezentatywnej grupie Polaków 1036 osób w wieku powyżej 18 roku życia w okresie 10-21 stycznia 2025 roku na zlecenie marki FRoSTA.

Jedzenie jest ważne dla Polaków

Wynika z niego m.in., że jedzenie to kluczowy element codzienności Polaków, jednak sposób jego organizacji różni się w zależności od stylu życia i nawyków. Dla jednych posiłki to przemyślana rutyna, dla innych – spontaniczna decyzja podejmowana w ostatniej chwili. Mimo pewnych różnic w tym zakresie gotowanie jest wciąż silnie zakorzenione w codziennych nawykach Polaków.  Gotują i kobiety, i mężczyźni, ale nie każdy poświęca na przygotowanie posiłków tyle samo czasu.  Najogólniej rzecz biorąc: kobiety same gotują znacznie częściej (64 proc.) niż mężczyźni (36 proc.), a badani na gotowanie nie przeznaczają więcej niż 10 godzin w tygodniu, czyli mniej niż 2 godziny dziennie (86 proc. respondentów). Więcej niż co trzecia osoba gotuje codziennie, niektórzy starają się gotować na zapas i rzadziej – do 3 razy (29 proc.) oraz do 5 razy w tygodniu (20 proc.).

Czytaj więcej

Dietetyczka Katarzyna Błażejewska-Stuhr: Jedzenie powinno być źródłem przyjemności

Choć zdecydowana większość badanych była zgodna co do tego, że najbardziej lubi domowe jedzenie, nie zawsze jest możliwość przygotowania go. W pracy, na uczelni i w szkole Polacy sięgają po różne rozwiązania, a codzienne wybory kulinarne zależą od kilku czynników: stylu życia, dostępności posiłków oraz osobistych preferencji.

Pokolenie Z częściej niż inne generacje sięga po fast food

Okazało się, że ważnym czynnikiem mającym wpływ na to, jakie posiłki spożywa się poza domem, jest wiek. Wbrew temu, co można by przewidywać odnośnie do zwyczajów pokolenia Z, z badania wynika, że młodsze osoby (18-29 lat) częściej niż ludzie z innych grup wiekowych sięgają po fast food (32 proc. vs. 26 proc. średniej dla Polski), a także jedzą w restauracjach, barach i stołówkach (31 proc.). Informacja o tym, że tzw. szybka żywność jest szczególnie popularna wśród przedstawicieli pokolenia Z wydaje się nieco zaskakująca, jeśli wziąć pod uwagę wiele badań, z których wynika, że młodzi mają stosunkowo dużą świadomość w zakresie dbałości o zdrowie i jasno zdefiniowane potrzeby w tym zakresie.  

Grupa 30-39 lat wyróżnia się największym odsetkiem osób, które zabierają z domu wcześniej przygotowany obiad (44 proc. osób vs. 37 proc. wszystkich badanych). Częściej niż średnia dla Polski kupują gotowe dania do odgrzania (30 proc. vs. 23 proc.) oraz korzystają z produktów mrożonych (17 proc. vs. 13 proc.).

Z kolei osoby 40-49 lat najchętniej ze wszystkich sięgają po kanapki (60 proc.), co może sugerować, że w tym wieku wygoda i oszczędność czasu odgrywają kluczową rolę.

Czytaj więcej

Darjeeling Express - restauracja, która zatrudnia wyłącznie kobiety. Jak sobie radzi?

Im starsza grupa wiekowa, tym mniejsza skłonność do korzystania z gotowych rozwiązań. Osoby 60+ znacznie rzadziej jedzą na mieście – tylko 16 proc. wybiera restauracje i bary, a fast food to opcja jedynie dla 9 proc. seniorów. To właśnie ta grupa najczęściej deklaruje, że nie jada posiłków poza domem (28 proc.) 

Ogólnie jako opcja „na wynos” zdecydowanie najpopularniejszym produktem są kanapki. Wybiera je 55 proc. badanych. Tuż za nimi plasują się drobne przekąski – jogurty, serki, owoce i warzywa, na które stawia 48 proc. respondentów. Wysoko cenimy lunche przygotowane w domu, które zazwyczaj są po prostu obiadem wcześniej przyrządzonym we własnej kuchni (37 proc). Coraz popularniejsze stają się również gotowe dania do odgrzania (23 proc.) oraz mrożonki (13 proc.). Zapotrzebowanie na szybkie i wygodne opcje jest większe w przypadku mężczyzn niż kobiet.

Raport, o którym mowa, powstał na podstawie badania przeprowadzonego metodą na reprezentatywnej grupie Polaków 1036 osób w wieku powyżej 18 roku życia w okresie 10-21 stycznia 2025 roku na zlecenie marki FRoSTA.

Jedzenie jest ważne dla Polaków

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Plotkowanie po polsku. Zbadano, kto i kogo najczęściej dziś obgaduje
Styl życia
Wyłączenie otwartych pętli. Oto klucz do prawdziwie regenerującego urlopu
Styl życia
Bookbinding: jak trend z TikToka pomaga ocalić zapomniane rzemiosło?
Styl życia
Młoda matka zyskała sławę, prezentując oryginalny sposób na wieczorny reset. Inspiracja?
Styl życia
Badanie pokazało, z czego są dziś dumni Polacy. Dobra materialne na ostatnim miejscu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem