Czas na zdominowane przez mężczyzn "amatorki". Unikatowa wystawa w Wielkiej Brytanii

Organizatorzy wystawy w brytyjskim muzeum docenili sztukę kobiet, których twórczość za życia nie znajdowała uznania wśród męskich artystów. Jakim kluczem kierowano się przy doborze obrazów?

Publikacja: 29.05.2024 11:36

Tematyką wystawy zorganizowanej w celu upamiętnienia talentu brytyjskich malarek, jest sztuka unikat

Tematyką wystawy zorganizowanej w celu upamiętnienia talentu brytyjskich malarek, jest sztuka unikatowego przedstawienia krajobrazu.

Foto: Adobe Stock

Na wystawie zgromadzono około 40 prac artystek tworzących od początku 1800 roku aż do lat 80. minionego wieku. Za ich czasów często nazywano je „amatorkami” dla odróżnienia ich dzieł od tych, które proponowali „profesjonalni” męscy malarze. Czy rzeczywiście zasłużyły na takie określenie?

Były obiektem żartów

Kuratorka wystawy, Melissa Gustin, podkreśla, że każda z autorek zaprezentowanych dzieł doświadczała dyskryminacji z powodu płci, a ich prace uznawane były za mniej wartościowe w porównaniu do obrazów tworzonych przez mężczyzn. – Przebyły długą drogę od bycia obiektem żartów do uzyskania statusu prawdziwych i cenionych artystek – wyjaśnia.

Tematyką wystawy zorganizowanej w celu upamiętnienia talentu brytyjskich malarek, jest sztuka unikatowego przedstawienia krajobrazu. – Każda artystka, której dzieła prezentujemy, miała indywidualne i niezwykle interesujące spojrzenie na kwestię przedstawiania krajobrazów w swojej twórczości. Używały różnorodnych technik i eksperymentowały z nowoczesnymi jak na swoje czasy środkami artystycznego wyrazu – tłumaczy Melissa Gustin.

30-letnia podróż

Wśród zaprezentowanych prac można obejrzeć między innymi akwarelowe obrazy będące swoistym reportażem z wędrówki w Alpach, którą autorka – Elisabeth Campbell – uwieczniła na płótnach tworzonych w latach 1818-1827. Pochodząca z Yorkshire malarka uchodziła w swoich czasach za osobę ekscentryczną. – Wyszła za mąż za szkockiego żołnierza, a po jego śmierci w trakcie wojen napoleońskich wyruszyła wraz z córką w trwającą około 30 lat podróż – wyjaśnia kuratorka wystawy. – Zajmowała się fascynującymi rzeczami: od wspinaczek górskich po naukę nowych języków, poznawanie ludzi i oczywiście malowanie – wymienia.

Podobnie jak Elisabeth Campbell, również Sheila Fell – kolejna artystka, której prace można oglądać na wystawie – spędzała czas na podróżach i poznawaniu miejsc innych niż swoje rodzinne strony. Jednak to właśnie hrabstwo Kumbria w Anglii stanowiło dla niej największe źródło inspiracji, uwieczniane na licznych obrazach. – Zwiedziła między innymi Grecję i Francję, jednak uznała te miejsca za mało interesujące w porównaniu do rejonów, z których pochodziła – wyjaśnia Melissa Gustin. – Kochała Kumbrię i to właśnie jej poświęciła większość swoich dzieł – dodaje.

Czytaj więcej

Powrót do domu: kolekcja „The Walking Home” trafia do właścicielki po 3 dekadach

Talent, nie płeć

Żyjąca w latach 1861-1951 malarka Ethel Walker podkreślała, że o wartości artysty świadczy jego talent a nie płeć. – Uważała, że dyskusja na temat malarstwa męskiego i damskiego jest bezzasadna, ponieważ liczą się dorobek i umiejętności danej osoby. Nie godziła się na to, aby artystę definiowała jego płeć, ale efekty jego pracy – wyjaśnia kuratorka wystawy.

Organizatorzy wydarzenia mieli na celu podkreślenie różnorodności w przedstawianiu naturalnego świata otaczającego artystki na przestrzeni lat oraz oryginalne ujęcie czynników kulturalnych, ekonomicznych i społecznych mających wpływ na ich twórczość. Wystawę zatytułowaną „Another View: Landscapes by Women Artists” można oglądać do 18 sierpnia w Lady Lever Art Gallery w Port Sunlight. Organizator, National Museums Liverpool, zaprasza też na szereg wydarzeń towarzyszących, między innymi „Women in the Arts Career Day”, w trakcie którego doświadczone artystki docenione przez władze muzeum, będą miały okazję przekazać swoją wiedzę i podzielić się wskazówkami co do kolejnych kroków w rozwoju kariery w świecie sztuki.

Zadbano też o warsztaty plastyczne prowadzone przez najważniejsze malarki młodego pokolenia, między innymi Bindi Vora, Amy Auld czy Beth Horner. Każda z nich proponuje unikatowy punkt widzenia i indywidualną technikę tworzenia krajobrazów w sztuce. Podczas gdy Beth Horner eksperymentuje z łączeniem metod analogowych z cyfrowymi, tworząc kombinację akrylu i gipsu na papierze dla zaprezentowania mrocznych krajobrazów w środku nocy, Amy Alud traktuje sztukę jako formę terapii, przedstawiając na płótnie krętą, lecz nie pozbawioną barw drogę wiodącą do zaskakującego rozwiązania. Niezależnie od sposobu interpretacji i zastosowanej techniki malarskiej, talent broni się sam, o czym już wiele dekad temu przekonywała Ethel Walker.

Żródła:
https://www.liverpoolmuseums.org.uk/
https://www.bbc.com/

Na wystawie zgromadzono około 40 prac artystek tworzących od początku 1800 roku aż do lat 80. minionego wieku. Za ich czasów często nazywano je „amatorkami” dla odróżnienia ich dzieł od tych, które proponowali „profesjonalni” męscy malarze. Czy rzeczywiście zasłużyły na takie określenie?

Były obiektem żartów

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Pierwsza w historii kobieta prezesem największej niemieckiej instytucji kulturalnej
Film
Nowa odsłona "Emmanuelle". Klasykę zmysłowego filmu realizują kobiety
Kultura
Najsłynniejsze kadry księżnej Diany w jednym miejscu. Wystawa w Londynie, którą warto odwiedzić
Kultura
Pierwsza w historii nagroda dla kobiecej literatury faktu. W tle pomyłka
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Kultura
Wyjątkowa wystawa zdjęć w Łodzi. Ich autorka Wiktoria Bosc: Intryguje mnie przemijanie