Szwajcaria też zagłosowała
Wyniki swojego plebiscytu ogłosiła też Szwajcaria, dokonując wyboru z właściwą sobie precyzją. Na podstawie zbioru tekstów na platformie językowej Swiss-AL, która obecnie zawiera 976 681 684 słów z 1 763 977 tekstów z 2023 roku, program komputerowy ZHAW (Zürich University of Applied Sciences) zidentyfikował słowa, które powtarzały się w tekstach najczęściej. Do tego wyniku przystąpiło 4 sędziów z czterech różnych obszarów językowych Szwajcarii: niemieckiego, francuskiego, włoskiego i retoromańskiego. W trakcie 120-minutowej debaty wybrali oni 12 słów roku: po 3 dla każdego ze wspomnianych obszarów. Dla niemieckojęzycznego obszaru Szwajcarii wyróżniono trzy słowa: Monsterbank, Chatbot i Ghosting.
Monsterbank nawiązuje do trudnej sytuacji finansowej Credit Suisse, która naruszyła wizerunek stabilnej i bezpiecznej przystani finansowej, za jaką uchodzi Szwajcaria. Po nadzwyczajnych spotkaniach z Federalnym Departamentem Finansów, Szwajcarskim Bankiem Narodowym i Szwajcarskim Urzędem Nadzoru Rynku Finansowego, Credit Suisse i jego rywal UBS zawarli umowę o fuzji. W rezultacie powstał gigantyczny, wręcz monstrualny bank, przez Szwajcarów określany właśnie jako Monsterbank. Wprawdzie CS został uratowany, jednak wydarzenie było na tyle nagłośnione, że poruszyło opinię publiczną na wiele miesięcy.
– Dyskusja nad wyborem słowa roku była ożywiona – przyznaje Prof. Dr. Marlies Whitehouse, przewodnicząca obrad, wykładowczyni w Instytucie Lingwistyki Stosowanej ZHAW – jednak zawirowania w sektorze bankowym tak bardzo wstrząsnęły mieszkańcami Szwajcarii, że trudno było nie przyznać pierwszego miejsca w plebiscycie słowu Monsterbank właśnie. Dodatkowo – podkreśla – to narzędzia sztucznej inteligencji wytypowały je jako najczęściej występujące w tekstach publikowanych w 2023 roku.
Zdobywca drugiego miejsca, Chatbot, służy do opisania wszechobecnych robotów głosowych, bazujących na sztucznej inteligencji i udzielających informacji na temat niemal każdej sfery życia w Szwajcarii: od zakupu biletów do kina poprzez zgłoszenie reklamacji czy wykonanie transakcji w sklepie internetowym.
Trzeci pod względem popularności Ghosting oznacza ignorowanie lub ukrywanie się przed kimś, a wręcz próbę zniknięcia w celu zminimalizowania ryzyka kontaktu. Jeśli ktoś po nieudanej randce po prostu przestaje się odzywać, znajomy niespodziewanie zapada się pod ziemię lub po rozmowie o pracę potencjalny pracodawca nie nawiązuje z nami żadnego kontaktu, mamy do czynienia ze zjawiskiem Ghosting’u właśnie.
Austria nadal czeka na rozstrzygnięcie swojego plebiscytu. Głosować można drogą internetową, wybierając nie tylko pojedyncze słowo, ale i najpopularniejsze cytaty minionego roku. W 2022 wygrało niezbyt niemieckie, acz wszechobecne zjawisko Inflation, którego tłumaczyć nie trzeba, natomiast wśród tegorocznych kandydatów znajduje się m.in. przydługi zwrot 32-godzinny tydzień pracy, nawiązujący do wypowiedzi przewodniczącego partii SPÖ Andreasa Bablera. Czyżby zapowiedź konkretnych zmian w austriackim prawie pracy?