Dom mody Givenchy ma nową dyrektor kreatywną. To autorka sukni ślubnej księżnej Kate

Dom mody Givenchy po wielu miesiącach poszukiwań nowej osoby na stanowisko dyrektora kreatywnego w końcu ukrócił spekulacje na ten temat. Na czele francuskiej marki stanęła doświadczona brytyjska projektantka Sarah Burton – informuje branżowy serwis Business of Fashion.

Publikacja: 09.09.2024 20:28

Sarah Burton spędziła ostatnie ćwierć wieku w brytyjskim domu mody jako prawa ręka jego założyciela,

Sarah Burton spędziła ostatnie ćwierć wieku w brytyjskim domu mody jako prawa ręka jego założyciela, Lee Alexandra McQueena.

Foto: PAP/EPA

O tym, kto zastąpi Matthew Williamsa na stanowisku dyrektora kreatywnego Givenchy, mówiono od miesięcy. Amerykan rozstał się z Givenchy w styczniu tego roku.

Francuski dom mody ogłosił właśnie, że nową dyrektorką kreatywną została brytyjska projektantka Sarah Burton. Absolwentka renomowanej londyńskiej szkoły artystycznej Central Saint Martins w świecie mody zasłynęła z projektowania przede wszystkim dla kultowej londyńskiej marki Alexander McQueen. To również ona zaprojektowała suknię ślubną dla księżnej Walii, Kate Middleton.

Sarah Burton nową dyrektorką kreatywną domu mody Givenchy

Burton spędziła w brytyjskim domu mody ćwierć wieku jako prawa ręka jego założyciela, Lee Alexandra McQueena, który zresztą również miał epizod w Givenchy – jako dyrektor kreatywny, w latach 1996-2001. Po jego śmierci w 2010 roku Burton przejęła stery marki Alexander McQueen i przepracowała w niej 13 lat jako dyrektorka kreatywna.

Czytaj więcej

Hoof Boots od Alexandra McQueena - nowy nr 1 wśród najdroższych i najbrzydszych butów świata

Sarah Burton będzie odpowiedzialna za kolekcje w ramach kobiecej i męskiej linii Givenchy. Pierwszą Brytyjka zaprezentuje w marcu 2025 roku.

Projektantka będzie już czwartą osobą na stanowisku dyrektora kreatywnego w Givenchy na przestrzeni ostatniej dekady. Od wielu lat francuski dom mody próbuje na nowo zdefiniować swój styl i poprawić wyniki sprzedażowe, zatrudniając projektantów reprezentujących rozmaite podejścia do mody.

Zmiany w Givenchy odzwierciedlają niełatwą sytuację w branży mody. Marki notują masowy odpływ klientów z klasy średniej, zwłaszcza w Chinach. Dla wielu domów mody – w tym dla Givenchy – kraj ten stanowi kluczowy rynek.

Czy Sarah Burton odbuduje pozycję Givenchy?

Sarah Burton słynie z projektów, które w udany sposób łączą kreatywność charakterystyczną dla haute couture z praktycznością i „noszalnością”, typową dla prêt-à-porter. W domu mody Alexander McQueen takie podejście okazało się przepisem na sukces – nie bez powodu projektantka spędziła w nim tak długi czas. W branży mody obecnie to się już praktycznie nie zdarza.

Ostatnim dyrektorem kreatywnym Givenchy, który przyniósł sukces francuskiej marce, był Riccardo Tisci. Postawił na marketing w popkulturowym, streetwearowym wydaniu, czym zaskarbił sobie sympatię celebrytów i influencerów – i zwiększył wyniki sprzedażowe marki.

Czytaj więcej

Daniel Craig twarzą znanego domu mody. Kampania w okamgnieniu stała się wiralem

W odwrotnym kierunku poszła jego następczyni, Clare Waight, która stała na czele Givenchy w latach 2017-2020. Jej projekty nawiązywały do najwcześniejszych tradycji Givenchy, kiedy ambasadorką marki była Audrey Hepburn. Takie podejście nie przysporzyło Givenchy wzrostu sprzedaży i Waight odeszła już w 2020 roku.

Sytuację francuskiego domu mody miał poprawić mający korzenie w streetwearze Amerykanin Matthew Williams, którego misją było odświeżenie i „odmłodzenie” wizerunku Givenchy. Jednak i on nie zagrzał długo miejsca w szeregach marki.

Czy w przypadku Sary Burton będzie inaczej? Powołanie Brytyjki na dyrektorkę kreatywną Givenchy to z pewnością interesujący ruch, który ma spore szanse na powodzenie.

W ostatnim czasie nastąpiła również znacząca zmiana w zarządzie Givenchy. W lipcu prezesem marki został Alessandro Valenti (wcześniej prezes Louis Vuitton na Europę, Bliski Wschód i Afrykę). Ma on otworzyć „nowy rozdział” w historii cieszącego się niegdyś wyjątkową popularnością francuskiego domu mody.

Źródło: Business of Fashion

O tym, kto zastąpi Matthew Williamsa na stanowisku dyrektora kreatywnego Givenchy, mówiono od miesięcy. Amerykan rozstał się z Givenchy w styczniu tego roku.

Francuski dom mody ogłosił właśnie, że nową dyrektorką kreatywną została brytyjska projektantka Sarah Burton. Absolwentka renomowanej londyńskiej szkoły artystycznej Central Saint Martins w świecie mody zasłynęła z projektowania przede wszystkim dla kultowej londyńskiej marki Alexander McQueen. To również ona zaprojektowała suknię ślubną dla księżnej Walii, Kate Middleton.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Pokolenie Z redefiniuje trend "ubieraj się jak bogata". Na czym on teraz polega?
Moda
Meghan Markle inspiruje się stylem księżnej Diany. Dała temu wyraz w czasie podróży do Kolumbii
Moda
Kolejny sukces Polki za granicą. Zrealizowała sesję zdjęciową dla znanej marki
Moda
Biurowy dress code latem. Stylistka radzi: Najlepsze są naturalne tkaniny
Moda
Modelka Bella Hadid komentuje skandal wokół kampanii Adidasa