Aktualizacja: 06.12.2024 18:00 Publikacja: 03.09.2023 10:09
Zofia Szawernowska jest psychologiem sportu opierającym swój warsztat na wieloletnim doświadczeniu w sporcie wyczynowym.
Foto: Mateusz Zielonka
Narzędzia, które wypracowałam przez wiele lat rywalizacji w brazylijskim Jiu Jitsu, po wielu latach (nie tygodniach, ani miesiącach) przyczyniły się do moich sukcesów na zawodach najwyższej rangi mistrzowskiej w Europie i na świecie. Najczęstszym błędem, który obserwuję w mojej praktyce psychologicznej, jest określanie celu w sposób bardzo ogólny, niedokładny, z pominięciem procesu, który doprowadzi do jego osiągnięcia, np. awans, redukcja wagi o pięć kilo, czy przebiegnięcie maratonu w określonym czasie. To są cele wynikowe. Jednak umysłowi potrzebna jest dokładna instrukcja, cały program- jasny i klarowny, czyli możliwy do odtworzenia i zrozumiały też dla innych osób. I tutaj pojawia się pojęcie celów procesowych, czyli danych umiejętności i celów pośrednich, które mają doprowadzić do osiągnięcia celu wynikowego. Chcesz awansować? Świetnie, tylko w samym postanowieniu nie ma żadnej recepty na osiągniecie upragnionego celu. Zastanów się zatem, jakie kompetencje (nauka języka, networking, trzy publikacje w miesiącu) będą ci potrzebne i jak możesz zapewnić sobie konkretne wyniki, które umożliwią ci awans. Rozpisz jak najbardziej szczegółową listę zadań i jak najbardziej realistycznie rozplanuj ją w czasie. Nawet jeżeli twój cel wynikowy ulegnie zmianie, albo nie uda ci się go osiągnąć, możesz spojrzeć na listę kompetencji, które zdobyłaś po drodze. Nawet z najgorszej porażki można wyciągnąć coś, co wpłynie na nas pozytywnie, zwiększy naszą skuteczność. Wówczas też łatwiej interpretować porażkę jako część procesu, a nie własną ułomność. Porażka jest informacją zwrotną, daje szansę wprowadzenia „zmian w programowaniu” i to właśnie dzięki porażkom mamy szanse jak najwięcej się nauczyć oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Utalentowana fotografka z Warszawy, autorka zdjęć do kampanii reklamowych Stelli McCartney i licznych okładek prestiżowych magazynów modowych, m.in. brytyjskiego Harper's Bazaar czy światowych edycji Vogue'a. Agata Pospieszyńska opowiada o tym, dlaczego fotografia ciekawsza jest od zootechniki.
Polska jest rajem dla wszystkich wegan i wegetarian. Wygląda na to, że żadne państwo nie ma tak dużego asortymentu potraw bezmięsnych, co my w Europie - mówi Zuzanna Skalska, analityczka trendów w biznesie i innowacjach.
- Moją najbardziej radykalną zmianą było odejście z Intela i przejście do Google, wówczas małego start-upu, mimo że byłam w ciąży – wyznaje Susan Wojcicki, która założycielom Google’a wynajmowała pierwsze biuro, a właściwie… garaż. Teraz ma pięcioro dzieci, a jej majątek szacowany jest na 780 milionów dolarów.
Była muzą niezależnych filmowców nowojorskich, dziś jest królową Hollywoodu. Czy fabryka snów zmieni Gretę Gerwig czy to Greta Gerwig zmieni fabrykę snów?
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Jubileuszowa 10 edycja TEDxWarsawWomen odbędzie się w najbliższy piątek, w Multikinie w Złotych Tarasach w Warszawie, przy ulicy Złotej 59. Oto, co znajdzie się w programie wydarzenia.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na finałowy etap jesienno-zimowego programu „Otwieramy się!”. To ponad 40 projektów artystycznych.
Nunu Radziwiłł wspólnie z siostrą, Teresą Tarnowską, przywróciły do życia manufakturę, którą pod koniec XIX wieku uruchomił ich przodek, książę Michał Piotr Radziwiłł. „Naszym celem było zmienić małą pracownię, która produkuje rzeczy na potrzeby muzealnego sklepiku dla turystów, w manufakturę z prawdziwego zdarzenia” – mówi Nunu Radziwiłł.
Włochy są jedną z potęg na rynku produktów luksusowych. O powrót na dawne miejsce w tej branży chce powalczyć marka, która ostatnich lat nie może zaliczyć do udanych. Kluczem do sukcesu mają być między innymi „wyrafinowani profesjonaliści, którzy nie gonią za trendami”.
Na co wydają pieniądze najbogatsi ludzie na świecie? Autorzy nowego raportu zwracają uwagę na zmianę motywacji osób bardzo zamożnych. Coraz rzadziej chodzi im o kupno przedmiotów, które mają podkreślać status majątkowy właściciela.
Po ponad wieku odnaleziono obraz hiszpańskiego malarza Joaquína Sorolli, jednego z najsłynniejszych hiszpańskich artystów przełomu XIX i XX wieku.
Instytut Pantone ogłosił kolor roku 2025. To jedna z najważniejszych prognoz w świecie designu, mody czy projektowania.
Rynek dóbr luksusowych przeżywa trudny okres – spowolnienie gospodarcze w Chinach boleśnie odczuły czołowe koncerny tej branży. Wygląda na to, że niebawem będą też musiały zmierzyć się z trendem, który może zmienić postrzeganie dóbr luksusowych przez zamożnych klientów.
Wolontariat to esencja bezinteresownej pomocy i współczucia. W czasach dynamicznych zmian społecznych i kryzysów, które wstrząsają światem, to właśnie wolontariusze stają się mocnymi filarami wsparcia dla potrzebujących. Kto i dlaczego chce dziś pomagać innym?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas