W maju tego roku ukazała się czternasta edycja raportu KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Dokument przedstawia wnikliwą analizę grupy nabywców luksusowych produktów, czyli podatników o odpowiednio wysokich dochodach oraz ich sytuację finansową w 2022 roku. Ponadto można w nim poznać dynamikę i strukturę rynku dóbr luksusowych, którego wartość wyniosła 42,4 mld zł w Polsce w 2023 roku. Autorzy raportu nie tylko badają aktualny stan rynku dóbr luksusowych, ale przede wszystkim próbują uchwycić i przewidzieć trendy i wyciągnąć z nich wnioski przydatne nie tylko dla inwestorów.
Metodologia badań
Aby dojść do przedstawionych w raporcie wniosków analitycy zaczerpnęli informację z wielu źródeł i analiz z 2022 roku prowadzonych m.in. przez Credit Suisse, Cenatorium, Euromonitor International, Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz S&P Global Market Intelligence. W raporcie do kategorii dóbr luksusowych zaliczono szeroki wachlarz produktów i usług. Znajdują się wśród nich samochody marek premium oraz luksusowe nieruchomości. Ważną częścią raportu stanowią opracowania dotyczące również usług hotelarskich i SPA o najwyższym standardzie. Omówione są także dobra konsumpcyjne, wśród których wyróżnić można się luksusową odzież, akcesoria, biżuteria, zegarki, a także kosmetyki, perfumy oraz ekskluzywne alkohole.
Konsumpcja rośnie w obliczu gospodarczych zawirowań
Wydatki polskich konsumentów na dobra luksusowe w 2023 roku wzrosły znacząco do 863,1 zł na osobę, co jest dużym skokiem w porównaniu do 547,62 zł w 2020 roku. Warto również zauważyć, że przed pandemią, w 2019 roku, przeciętny konsument wydawał 602,4 zł na tego typu produkty. Jeden z autorów raportu, Tomasz Wiśniewski Szef Zespołu Wycen w Europie Środkowo-Wschodniej, tak opisał ten trend „o ile rynek dóbr luksusowych nie jest w pełni odporny na zawirowania gospodarcze i podlega w ostatnim czasie zwiększonej krótkoterminowej zmienności, to w średnim okresie jest silny i w porównaniu do szerokiego rynku, skuteczniej opiera się makroekonomicznym wyzwaniom.”
Dodatkowo, zamożni uchodźcy z Ukrainy stali się impulsem dla polskiego rynku dóbr luksusowych. Dzięki majętnym uchodźcom złagodzone zostały negatywne skutki wysokiej inflacji.
Czytaj więcej
Żeby ubrać się „bogato”, nie musisz mieć dużego portfela, ale wiedzę, jak to zrobić i gdzie szukać odpowiednich ubrań. Twoim zasobem jest wiedza – przekonuje Jola Czaja, ekspertka od wizerunku, która na co dzień uważnie śledzi najnowsze trendy mody ulicznej.