Tąpnięcie na rynku dóbr luksusowych? Oto, co najlepiej się dziś sprzedaje w tym sektorze

„Sytuacja ekonomiczna Polski jest dobra, gospodarka rozwija się dynamicznie, a co za tym idzie, rosną zarobki mieszkańców, którzy stają się coraz liczniejszymi nabywcami dóbr luksusowych” – tak stan rynku dóbr luksusowych podsumował Andrzej Marczak, jeden z autorów najnowszego raportu KPMG.

Publikacja: 26.09.2024 13:54

Najważniejszą miarą luksusu są dziś doświadczenia.

Najważniejszą miarą luksusu są dziś doświadczenia.

Foto: Adobe Stock

W maju tego roku ukazała się czternasta edycja raportu KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Dokument przedstawia wnikliwą analizę grupy nabywców luksusowych produktów, czyli podatników o odpowiednio wysokich dochodach oraz ich sytuację finansową w 2022 roku. Ponadto można w nim poznać dynamikę i strukturę rynku dóbr luksusowych, którego wartość wyniosła 42,4 mld zł w Polsce w 2023 roku. Autorzy raportu nie tylko badają aktualny stan rynku dóbr luksusowych, ale przede wszystkim próbują uchwycić i przewidzieć trendy i wyciągnąć z nich wnioski przydatne nie tylko dla inwestorów. 

Metodologia badań

Aby dojść do przedstawionych w raporcie wniosków analitycy zaczerpnęli informację z wielu źródeł i analiz z 2022 roku prowadzonych m.in. przez Credit Suisse, Cenatorium, Euromonitor International, Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz S&P Global Market Intelligence. W raporcie do kategorii dóbr luksusowych zaliczono szeroki wachlarz produktów i usług. Znajdują się wśród nich samochody marek premium oraz luksusowe nieruchomości. Ważną częścią raportu stanowią opracowania dotyczące również usług hotelarskich i SPA o najwyższym standardzie. Omówione są także dobra konsumpcyjne, wśród których wyróżnić można się luksusową odzież, akcesoria, biżuteria, zegarki, a także kosmetyki, perfumy oraz ekskluzywne alkohole.

Konsumpcja rośnie w obliczu gospodarczych zawirowań

Wydatki polskich konsumentów na dobra luksusowe w 2023 roku wzrosły znacząco do 863,1 zł na osobę, co jest dużym skokiem w porównaniu do 547,62 zł w 2020 roku. Warto również zauważyć, że przed pandemią, w 2019 roku, przeciętny konsument wydawał 602,4 zł na tego typu produkty. Jeden z autorów raportu, Tomasz Wiśniewski Szef Zespołu Wycen w Europie Środkowo-Wschodniej, tak opisał ten trend „o ile rynek dóbr luksusowych nie jest w pełni odporny na zawirowania gospodarcze i podlega w ostatnim czasie zwiększonej krótkoterminowej zmienności, to w średnim okresie jest silny i w porównaniu do szerokiego rynku, skuteczniej opiera się makroekonomicznym wyzwaniom.”

Dodatkowo, zamożni uchodźcy z Ukrainy stali się impulsem dla polskiego rynku dóbr luksusowych. Dzięki majętnym uchodźcom złagodzone zostały negatywne skutki wysokiej inflacji.

Czytaj więcej

Pokolenie Z redefiniuje trend "ubieraj się jak bogata". Na czym on teraz polega?

Polska na tle globalnych trendów

Credit Suisse Research Institute stworzył raport - „Global Wealth Databook 2023”. Wynika z niego, że na koniec 2022 roku w Polsce mieszkało niespełna 90 tys. osób, których majątek liczony w aktywach netto wyniósł co najmniej 1 mln dolarów amerykańskich. Takie osoby można określić mianem High Net Worth Individuals (HNWI). Dla porównania, w całej Europie liczba HNWI wynosiła wtedy 15,9 miliona. Po porównaniu danych dotyczących Polski z 2021 rokiu można dojść do wniosku, że liczba tych osób spadła o około 10 proc., co oznacza powrót do poziomu odnotowanego w 2020 roku. Ten trend spadkowy, mierzony liczbą zamożnych Polaków jest zgodny z tendencją globalną. Według raportu „Global Wealth Databook 2023” światowy majątek zmniejszył się w 2022 roku po raz pierwszy od czasu kryzysu finansowego w 2008 roku. Jednak, jak zauważa Tomasz Wiśniewski, jeden z autorów raportu KPMG: „Aktualna forma światowego rynku dóbr luksusowych jest wciąż bardzo dobra – w 2023 roku jego wartość wzrosła o 11 proc. i przekroczyła poziom 1,5 biliona euro, (12-procentowy wzrost odnotowano w 2022 roku). Głównymi regionami globalnego wzrostu były Azja, w tym Chiny oraz podążająca siłą impet u Europa”.

Polsce udało się wyprzedzić Grecję i Czechy pod względem liczby HNWI. Natomiast największą liczbę osób określanych mianem HNWI można znaleźć w takich krajach europejskich takich jak: Francja (2,8 mln), Niemcy (2,6 mln) i Wielka Brytania. Ponadto z raportu KPMG wynika, że Polska ponosi odpowiedzialność za niemal jedną trzecią całkowitej wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Analitycy stwierdzają, że tak szybki rozwój tego rynku jest napędzany przede wszystkim dynamicznym wzrostem polskiej gospodarki, rosnącą liczbą osób o wysokich dochodach oraz intensywnym rozwojem sektora handlu detalicznego.

Obecne i nadchodzące trendy

W 2022 roku odnotowano 1,5 miliona Polaków osiągających miesięczne dochody przekraczające 10 tys. zł brutto, co przełożyło się na łączne zarobki wynoszące niemal 376 miliardów złotych. Większość konsumentów na rynku dóbr luksusowych stanowią obecnie przedstawiciele pokolenia X i Y, którzy są na etapie życia, w którym osiągają szczytowe dochody. Pokolenie Z nie zostaje jednak daleko za nimi. Według Euromonitor International Gen Z do 2030 roku może odpowiadać za 30 proc. zakupów luksusowych. W Polsce ponad 50 proc. młodych osób w wieku 18-35 lat mieszka z rodzicami, co zwiększa ich możliwości zakupu dóbr luksusowych, ponieważ nie są obciążeni kosztami wydatków na nieruchomości. Młodsze pokolenia kładą też większy nacisk na zakupy świadome i takie, w których uwzględnia się dobro środowiska.

W 2023 roku producenci samochodów premium i luksusowych zdobyli największy udział w polskim rynku dóbr luksusowych. Osiągnęli 59 proc. całkowitej wartości tego sektora, czyli 25 miliardów złotych. Odnotowali oni także w porównaniu z wynikami z poprzedniego roku wzrost o 7,1 proc.. Jednak coraz większe zainteresowanie konsumentów przyciągają tzw. „dobra oparte na doświadczeniu” (ang. experience-based goods). Można do nich zaliczyć np. podróże lub wydarzenia kulturalne.

Biorąc pod uwagę fakt, że świadomość konsumentów wzrasta, można się spodziewać, że będą oni stawiać na marki, które oferują transparentność, stosują etyczne praktyki produkcyjne i dbają o środowisko. W 2024 roku sektor luksusowy będzie coraz bardziej skupiał się na zrównoważonym rozwoju. Zadaniem firmy jest budowanie marki, która odzwierciedla wartości klientów.

Luksus w rękach nowoczesnych kobiet

Producentom luksusowych kosmetyków otwierają się nowe możliwości dzięki zjawisku znanemu jako "efekt szminki". Oznacza to zmianę preferencji konsumentów w obliczu kryzysu gospodarczego. Podczas gdy konsumpcja dóbr luksusowych o wysokiej wartości maleje, wzrasta zainteresowanie tańszymi, lecz wciąż luksusowymi produktami.

Czytaj więcej

Mądrość na czas inflacji: zainwestować w brylant!

„Dwucyfrowe wzrosty dało się zaobserwować między innymi w wydatkach na podróże, luksusowe hotele, a także wizyty w luksusowych restauracjach, czyli głównie w kategoriach „doświadczeń luksusowych”. Oczekuje się, że w nadchodzących latach apetyt konsumentów na unikalne i spersonalizowane przeżycia, pozwalające na oderwanie się od doświadczeń życia codziennego będzie rosnąć” – stwierdził Tomasz Wiśniewski. W istocie rynkowi luksusowych usług hotelarskich i SPA udało się osiągnąć największą dynamikę wzrostu rok do roku. Te dane podkreślają rosnące zainteresowanie kobiet, a także mężczyzn, którzy pragną łączyć podróże z wyjątkowymi doświadczeniami. Turystyce udało się odbudować po okresie pandemii i w 2023 szacowana wartość tego sektora osiągnęła poziom 5,8 mld zł. Ponadto prognozy Euromonitor International przewidują, iż rynek ten przekroczy wartość 9 mld zł do 2028 roku.

Biżuteria, chociaż jest nie tylko pięknym akcesorium, może okazać się lepszą inwestycją. Wzrost cen złota na koniec 2023 roku potwierdza, że luksusowe akcesoria nie tylko zdobią, ale także zyskują na wartości. Kobiety mogą więc inwestować w styl i przyszłość, a jednocześnie łączyć elegancję z mądrością finansową.

Źródło:
https://kpmg.com/pl/

W maju tego roku ukazała się czternasta edycja raportu KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Dokument przedstawia wnikliwą analizę grupy nabywców luksusowych produktów, czyli podatników o odpowiednio wysokich dochodach oraz ich sytuację finansową w 2022 roku. Ponadto można w nim poznać dynamikę i strukturę rynku dóbr luksusowych, którego wartość wyniosła 42,4 mld zł w Polsce w 2023 roku. Autorzy raportu nie tylko badają aktualny stan rynku dóbr luksusowych, ale przede wszystkim próbują uchwycić i przewidzieć trendy i wyciągnąć z nich wnioski przydatne nie tylko dla inwestorów. 

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Styl życia
Pokolenie Z tworzy nową definicję spełnienia zawodowego. Oto, co odrzucają młodzi
Styl życia
Kontrowersje wokół nagradzanej książki dla młodzieży. Do czego namawia "Welcome to Sex!"?
Zdrowie
Gra na skrzypcach podczas usuwania guza mózgu? Neurochirurg o zabiegach „awake”
Styl życia
Doomscrolling, czyli przeglądanie treści na ekranach telefonów: groźny nałóg czy cenna nauka?
Styl życia
Wyjątkowy naszyjnik związany z Marią Antoniną pójdzie pod młotek. Będzie kosztował fortunę