Polki i Polacy odmiennie postrzegają obecną sytuację w kraju. Oto, kto i czym się martwi

Najnowsza analiza postaw społecznych ujawniła kilka wyraźnych różnic między kobietami a mężczyznami w zakresie odczuwanych obaw i strategii adaptacyjnych wobec obecnych i potencjalnych wyzwań społeczno-ekonomicznych.

Publikacja: 19.12.2024 16:48

Kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem

Kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem.

Foto: Adobe Stock

Agencja badawcza Zymetria udostępniła raport z badania, którego celem było prześledzenie zmian nastrojów i postaw w polskim społeczeństwie zachodzących pod wpływem takich czynników jak inflacja, wybory parlamentarne, zagrożenia i wydarzenia związane ze zmianami klimatu. Dane, na podstawie których opracowano zestawienia, zbierano w okresie od stycznia 2022 r. do października 2024 r. Przeprowadzone badanie miało charakter ilościowy (CAWI) i było realizowane w 8 falach.  W pierwszej wzięło udział 802 respondentów, w każdej kolejnej – nieco ponad 500 osób. Badani byli w wieku od 18 do 65 lat, a próba była ogólnopolska i kontrolowana pod kątem demografii, (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie).

Analiza postaw społecznych na podstawie zgromadzonych danych ujawniła kilka wyraźnych różnic między kobietami a mężczyznami w zakresie odczuwanych obaw i strategii adaptacyjnych wobec obecnych i potencjalnych wyzwań społeczno-ekonomicznych.

Obawy Polek i Polaków

Kobiety częściej obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem (23 proc. do 11 proc.), co można tłumaczyć ich zaangażowaniem w prowadzenie budżetu domowego. Wrażliwość w tym aspekcie może wynikać z ich szczególnej roli w zarządzaniu finansami rodzinnymi, co czyni je bardziej wyczulonymi na ryzyko zmiany kosztów życia.

- Obawy kobiet dotyczą również w większym stopniu potencjalnych zagrożeń związanych z wojną  - 24 proc. do 15 proc.  – mówi Agnieszka Kosicka, partnerka, kierownik ds. badań ilościowych w Zymetrii. - Wyższy poziom empatii – również wobec ogółu społeczeństwa – oraz silnie poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoich bliskich to prawdopodobne czynniki wpływające na ten wynik. Dla kobiet szczególnie dotkliwy i dostrzegalny jest wzrost cen żywności (77 proc.), kosmetyków (50 proc.) czy usług (42 proc.). Wnioskuję, że różnica wynika z tego, że częściej odpowiadają one za domowe „zaopatrzenie”, a tym samym mają większą świadomość cen – tłumaczy ekspertka. 

Czytaj więcej

Ceny na jarmarkach świątecznych nie zniechęcają ludzi do ich odwiedzenia. Ekspertka wyjaśnia, dlaczego

W zakresie oszczędzania i inwestowania również zaobserwowano pewne różnice. Kobiety częściej dążą do ograniczenia codziennych wydatków (56 proc. do 40 proc.) i robią zapasy podstawowych artykułów (24 proc. do 14 proc.). Wskazuje to na większą ostrożność i gotowość do zabezpieczania bieżących potrzeb konsumpcyjnych. Mężczyźni natomiast częściej podejmują długoterminowe decyzje inwestycyjne, takie jak lokowanie środków w stabilne waluty (12 proc. do 4 proc.) czy instalacja fotowoltaiki (13 proc. do 6 proc.).

Kobiety bardziej zaangażowane prospołecznie

- Warto również podkreślić większe zaangażowanie kobiet w działania prospołeczne, takie jak pomoc ofiarom powodzi (55  proc. do 47 proc.) oraz ogólne zainteresowanie tematem powodzi (75 proc. do 68 proc.)   – mówi Agnieszka Kosicka. - Najpewniej świadczy to m.in. o ich wyższej wrażliwości na problemy społeczne i środowiskowe. Co ciekawe, choć temat powodzi jest podejmowany w mediach, przyciąga większą uwagę kobiet niż mężczyzn. Jest to odwrotnością typowego trendu, w ramach którego to mężczyźni wykazują większe zainteresowanie tematami medialnymi i newsowymi - tłumaczy.

Czytaj więcej

Przedsiębiorczynie inaczej niż reszta Polek dzielą obowiązki domowe z partnerami. Wyniki badania

Zdaniem ekspertki różnice między kobietami a mężczyznami w postrzeganiu wyzwań społecznych i ekonomicznych wynikają zarówno z odmiennych priorytetów, jak i ról pełnionych w życiu codziennym. Kobiety koncentrują się na bezpieczeństwie bliskich i bieżącej stabilności, podczas gdy mężczyźni kładą nacisk na inwestycje i działania długoterminowe. Obie perspektywy uzupełniają się, budując kompleksowy obraz społecznej adaptacji w czasach niepewności.

Agencja badawcza Zymetria udostępniła raport z badania, którego celem było prześledzenie zmian nastrojów i postaw w polskim społeczeństwie zachodzących pod wpływem takich czynników jak inflacja, wybory parlamentarne, zagrożenia i wydarzenia związane ze zmianami klimatu. Dane, na podstawie których opracowano zestawienia, zbierano w okresie od stycznia 2022 r. do października 2024 r. Przeprowadzone badanie miało charakter ilościowy (CAWI) i było realizowane w 8 falach.  W pierwszej wzięło udział 802 respondentów, w każdej kolejnej – nieco ponad 500 osób. Badani byli w wieku od 18 do 65 lat, a próba była ogólnopolska i kontrolowana pod kątem demografii, (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Styl życia
Ceny na jarmarkach świątecznych nie zniechęcają ludzi do ich odwiedzenia. Ekspertka wyjaśnia, dlaczego
Styl życia
Pokolenie Z zmienia optykę lojalności wobec pracodawcy. Oto, co się liczy dla młodych
Styl życia
Lasy Państwowe ostrzegają przed groźnymi owadami, które można przynieść do domu na choince
Styl życia
Przedsiębiorczynie inaczej niż reszta Polek dzielą obowiązki domowe z partnerami. Wyniki badania
SPOŁECZEŃSTWO
Dom nie jest bezpiecznym miejscem dla kobiet. Przerażające dane z raportu ONZ
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10