Polki i Polacy odmiennie postrzegają obecną sytuację w kraju. Oto, kto i czym się martwi

Najnowsza analiza postaw społecznych ujawniła kilka wyraźnych różnic między kobietami a mężczyznami w zakresie odczuwanych obaw i strategii adaptacyjnych wobec obecnych i potencjalnych wyzwań społeczno-ekonomicznych.

Publikacja: 19.12.2024 16:48

Kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem

Kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem.

Foto: Adobe Stock

Agencja badawcza Zymetria udostępniła raport z badania, którego celem było prześledzenie zmian nastrojów i postaw w polskim społeczeństwie zachodzących pod wpływem takich czynników jak inflacja, wybory parlamentarne, zagrożenia i wydarzenia związane ze zmianami klimatu. Dane, na podstawie których opracowano zestawienia, zbierano w okresie od stycznia 2022 r. do października 2024 r. Przeprowadzone badanie miało charakter ilościowy (CAWI) i było realizowane w 8 falach.  W pierwszej wzięło udział 802 respondentów, w każdej kolejnej – nieco ponad 500 osób. Badani byli w wieku od 18 do 65 lat, a próba była ogólnopolska i kontrolowana pod kątem demografii, (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie).

Analiza postaw społecznych na podstawie zgromadzonych danych ujawniła kilka wyraźnych różnic między kobietami a mężczyznami w zakresie odczuwanych obaw i strategii adaptacyjnych wobec obecnych i potencjalnych wyzwań społeczno-ekonomicznych.

Obawy Polek i Polaków

Kobiety częściej obawiają się braku środków na pokrycie opłat związanych z mieszkaniem (23 proc. do 11 proc.), co można tłumaczyć ich zaangażowaniem w prowadzenie budżetu domowego. Wrażliwość w tym aspekcie może wynikać z ich szczególnej roli w zarządzaniu finansami rodzinnymi, co czyni je bardziej wyczulonymi na ryzyko zmiany kosztów życia.

- Obawy kobiet dotyczą również w większym stopniu potencjalnych zagrożeń związanych z wojną  - 24 proc. do 15 proc.  – mówi Agnieszka Kosicka, partnerka, kierownik ds. badań ilościowych w Zymetrii. - Wyższy poziom empatii – również wobec ogółu społeczeństwa – oraz silnie poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoich bliskich to prawdopodobne czynniki wpływające na ten wynik. Dla kobiet szczególnie dotkliwy i dostrzegalny jest wzrost cen żywności (77 proc.), kosmetyków (50 proc.) czy usług (42 proc.). Wnioskuję, że różnica wynika z tego, że częściej odpowiadają one za domowe „zaopatrzenie”, a tym samym mają większą świadomość cen – tłumaczy ekspertka. 

Czytaj więcej

Ceny na jarmarkach świątecznych nie zniechęcają ludzi do ich odwiedzenia. Ekspertka wyjaśnia, dlaczego

W zakresie oszczędzania i inwestowania również zaobserwowano pewne różnice. Kobiety częściej dążą do ograniczenia codziennych wydatków (56 proc. do 40 proc.) i robią zapasy podstawowych artykułów (24 proc. do 14 proc.). Wskazuje to na większą ostrożność i gotowość do zabezpieczania bieżących potrzeb konsumpcyjnych. Mężczyźni natomiast częściej podejmują długoterminowe decyzje inwestycyjne, takie jak lokowanie środków w stabilne waluty (12 proc. do 4 proc.) czy instalacja fotowoltaiki (13 proc. do 6 proc.).

Kobiety bardziej zaangażowane prospołecznie

- Warto również podkreślić większe zaangażowanie kobiet w działania prospołeczne, takie jak pomoc ofiarom powodzi (55  proc. do 47 proc.) oraz ogólne zainteresowanie tematem powodzi (75 proc. do 68 proc.)   – mówi Agnieszka Kosicka. - Najpewniej świadczy to m.in. o ich wyższej wrażliwości na problemy społeczne i środowiskowe. Co ciekawe, choć temat powodzi jest podejmowany w mediach, przyciąga większą uwagę kobiet niż mężczyzn. Jest to odwrotnością typowego trendu, w ramach którego to mężczyźni wykazują większe zainteresowanie tematami medialnymi i newsowymi - tłumaczy.

Czytaj więcej

Przedsiębiorczynie inaczej niż reszta Polek dzielą obowiązki domowe z partnerami. Wyniki badania

Zdaniem ekspertki różnice między kobietami a mężczyznami w postrzeganiu wyzwań społecznych i ekonomicznych wynikają zarówno z odmiennych priorytetów, jak i ról pełnionych w życiu codziennym. Kobiety koncentrują się na bezpieczeństwie bliskich i bieżącej stabilności, podczas gdy mężczyźni kładą nacisk na inwestycje i działania długoterminowe. Obie perspektywy uzupełniają się, budując kompleksowy obraz społecznej adaptacji w czasach niepewności.

Agencja badawcza Zymetria udostępniła raport z badania, którego celem było prześledzenie zmian nastrojów i postaw w polskim społeczeństwie zachodzących pod wpływem takich czynników jak inflacja, wybory parlamentarne, zagrożenia i wydarzenia związane ze zmianami klimatu. Dane, na podstawie których opracowano zestawienia, zbierano w okresie od stycznia 2022 r. do października 2024 r. Przeprowadzone badanie miało charakter ilościowy (CAWI) i było realizowane w 8 falach.  W pierwszej wzięło udział 802 respondentów, w każdej kolejnej – nieco ponad 500 osób. Badani byli w wieku od 18 do 65 lat, a próba była ogólnopolska i kontrolowana pod kątem demografii, (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
SPOŁECZEŃSTWO
Aplikacje śledzące cykl menstruacyjny przyczyniają się do niechcianych ciąż. Niepokojące zjawisko
SPOŁECZEŃSTWO
Płeć coraz bardziej wpływa na poglądy polityczne młodych. W jakim kierunku zmierzamy?
Styl życia
Pokolenie Z ma inne podejście do alkoholu niż starsze generacje. Co i dlaczego się zmieniło?
Styl życia
Internetowa społeczność inceli ma swój kobiecy odpowiednik. Czym jest femosfera?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Styl życia
Aktywność fizyczna i intelektualna wśród seniorów: czym jest rezerwa poznawcza?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego