Polki z roku na rok pracują coraz więcej, a zarabiają mniej. Wyniki nowych badań

Z najnowszego raportu fundacji Sukces pisany szminką wynika, że zarobki Polek pogorszyły się. Wiele respondentek badania przyznało też, że spędziły w pracy więcej czasu niż w ubiegłym roku.

Publikacja: 04.01.2024 16:36

Dwie na pięć badanych Polek pracuje więcej niż rok temu.

Dwie na pięć badanych Polek pracuje więcej niż rok temu.

Foto: Stock Adobe

Jak wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023” , Polki nie są zadowolone ze swoich zarobków. Badania wskazują, że ze względu na inflację ich dochody znacznie spadły. Wyniki badania pokazują, że 1/3 kobiet zarabia mniej niż rok wcześniej, a u 64 proc. badanych pogorszył się poziom satysfakcji z dochodów.

Czytaj więcej

Założycielka Girls Money Club: Wyzwaniem jest społeczne przeświadczenie, że inwestycje to męski świat

18 proc. kobiet biorących udział w ankiecie deklaruje, że ich wynagrodzenie znacząco straciło na wartości, natomiast 12 proc. określa tę zmianę jako nieznaczną. 1/3 respondentek twierdzi, że nie czuje różnicy.

Co ciekawe, wyniki badań wskazują, że wynagrodzenie co czwartej Polki nieznacznie wzrosło, a w przypadku 2 proc. respondentek wzrosło zdecydowanie.

Polki mają problem z rozmową o pieniądzach

Omawiane badanie pokazuje też, że Polki niechętnie mówią o zarobkach — 58 proc. badanych przyznaje, że ma trudności z rozmową o wynagrodzeniu (26 proc. – zdecydowanie tak, 32 proc. – raczej tak). Tylko co trzecia respondentka zadeklarowała, że potrafi negocjować swoją pensję.

Kobiety z roku na rok pracują coraz więcej

Z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023” wynika, że kobiety w Polsce pracują więcej niż rok temu. Podane przez respondentki godziny pracy przekraczają normy pełnego etatu. Aż 45 proc. ankietowanych kobiet spędza w pracy powyżej 40 godzin tygodniowo. Jedynie 36 proc. badanych pracuje między 30 a 40 godzin w ciągu tygodnia.

Sprawdzono też, jak czas pracy w bieżącym roku odnosi się do poprzednich 12 miesięcy. Z badań jasno wynika, że z roku na rok Polki coraz więcej czasu poświęcają na obowiązki zawodowe: 22 proc. badanych twierdzi, że w pracy spędza dużo więcej czasu niż rok wcześniej, a 19 proc. pracuje nieco więcej. Tylko 36 proc. respondentek twierdzi, że ich sytuacja w tej kwestii nie zmieniła się, a 16 proc. wyznaje, że pracuje mniej.

Czytaj więcej

Managing up, czyli zarządzanie relacjami z szefem - trend, który warto znać

Przedsiębiorczynie traktują obecne przepisy prawa jako blokadę

W badaniu przeprowadzonym w między wrześniem a listopadem 2023 roku polskie przedsiębiorczynie zapytano też o to, jak postrzegają obecne przepisy prawa w kontekście prowadzonych biznesów. 52 proc. respondentek odpowiedziało, że zdecydowanie są one blokadą lub przeszkodą. 24 proc. ankietowanych podzieliło to zdanie, ale było o tym słabiej przekonanych.

– Wyniki przeprowadzonego przez nas badania wskazują, że co czwarta respondentka prowadząca firmę może liczyć na wsparcie finansowe ze strony bliskich. To budujące, choć jednocześnie aż 47 proc. ankietowanych przedsiębiorczyń nie może skorzystać z takiej opcji. „Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy” – ta sentencja bardzo dobrze obrazuje współczesny wizerunek przedsiębiorczości Polek, które mimo trudności co roku przedstawiają nam swoje niezwykle ciekawe i innowacyjne projekty – dodaje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Jak wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023” , Polki nie są zadowolone ze swoich zarobków. Badania wskazują, że ze względu na inflację ich dochody znacznie spadły. Wyniki badania pokazują, że 1/3 kobiet zarabia mniej niż rok wcześniej, a u 64 proc. badanych pogorszył się poziom satysfakcji z dochodów.

18 proc. kobiet biorących udział w ankiecie deklaruje, że ich wynagrodzenie znacząco straciło na wartości, natomiast 12 proc. określa tę zmianę jako nieznaczną. 1/3 respondentek twierdzi, że nie czuje różnicy.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes i prawo
Niewidoma prawniczka Katarzyna Heba: To ja jestem ta przebojowa, która niczego się nie boi
Biznes i prawo
Nietypowe benefity dla pracowników szkodzą firmie. Jak działa zjawisko carewashing?
Biznes i prawo
Ekspertka o zasadach savoir vivre'u na spotkaniach online: Kamera powinna być włączona
Biznes i prawo
Polska adwokatka w Londynie: Przyjazd na Wyspy nie czyni mężczyzny dżentelmenem
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes i prawo
Magdalena Kurpiewska: Kluczowa jest konkretna wiedza, ale też empatia i umiejętność rozwiązywania konfliktów
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą