Reklama

Dziedzictwo Iris Apfel: obrazy i przedmioty osobiste należące do projektantki idą pod młotek

Legendarna projektantka, która zmarła w ubiegłym roku, pozostawiła po sobie pokaźną kolekcję dzieł sztuki i przedmiotów osobistych – w tym charakterystycznych, ogromnych okularów. Będzie można je wylicytować w domu aukcyjnym Christie’s.

Publikacja: 14.01.2025 14:01

Iris Apfel zmarła 1 marca 2024 roku w wieku 102 lat.

Iris Apfel zmarła 1 marca 2024 roku w wieku 102 lat.

Foto: PAP/EPA

Iris Apfel zmarła 1 marca 2024 roku w wieku 102 lat. Każdy, kto choć trochę orientuje się w modzie i designie, z pewnością dobrze kojarzył odważną, burzącą utarte schematy królową maksymalistycznego stylu – bo właśnie taką reputacją cieszyła się w trakcie swojej długiej kariery.

Kolekcja Iris Apfel idzie pod młotek

Projektantka inspirowała kolejne pokolenia twórców – nie tylko projektantów, ale też artystów reprezentujących różne dziedziny. Nawet pomimo sędziwego wieku, jej pełen humoru, śmiały styl naśladowały i wciąż naśladują rzesze młodych entuzjastek mody i odważnego maksymalizmu.

Apfel uchodziła za jedną z najbardziej wpływowych postaci w świecie szeroko pojętego designu, a także mody. Znakami rozpoznawczymi projektantki były barwne, pełne faktur i objętości kreacje, masywna biżuteria, a nade wszystko – ogromne okulary w grubych oprawkach. Apfel miała ich całą kolekcję.

Aż 18 sztuk okularów, a oprócz tego ponad 200 innych przedmiotów należących do Iris Apfel, już niebawem znajdzie nowych nabywców. Miłośnicy projektantki będą mieli szansę wylicytować wiele cennych przedmiotów będących własnością nieżyjącej projektantki.

Organizatorem internetowej licytacji pod tytułem “Unapologetically Iris: The Collection of Iris Apfel” (ang. „Iris bez poczucia winy: Kolekcja Iris Apfel”) jest dom aukcyjny Christie’s. Wydarzenie rusza już w ten weekend – w sobotę 18 stycznia – i potrwa do 13 lutego.

Reklama
Reklama

Iris Apfel – królowa podejścia „więcej znaczy więcej”

Kolekcja, która pójdzie pod młotek, obejmuje ubrania, biżuterię, a także dekoracje i dzieła sztuki, które gromadziła przez kilkadziesiąt lat i które zdobiły jej domy w Nowym Jorku i Palm Beach. W ramach aukcji będzie można wylicytować między innymi słynne kreacje projektu takich domów mody jak Dior, Miu Miu, Saint Laurent, Dries Van Noten czy Carolina Herrera; obrazy, rzeźby, chińską porcelanę, zabytkowe meble i dziesiątki innych bibelotów.

Jednym z cenniejszych przedmiotów jest naturalnej wielkości rzeźba przedstawiająca strusia. Szczęśliwy nabywca otrzyma ją w zestawie z pluszową żabą Kermit, która siedzi na grzbiecie strusia – dokładnie tak, jak zaaranżowała tę dekorację sama Apfel w swoim domu.

Czytaj więcej

Zmarła Iris Apfel. Ikona stylu miała 102 lata. Jej życie było pełne kolorów

Iris Apfel, z domu Barrel, urodziła się 29 sierpnia 1921 roku w nowojorskiej dzielnicy Queens, w rodzinie rosyjskich żydów. Od dziecka miała do czynienia z dziełami sztuki, modą i antykami, co wywarło kluczowy wpływ na jej przyszły styl.

Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Po studiach rozpoczęła pracę w pracowni projektantki wnętrz Elinor Johnson. W latach 50., wraz ze swoim mężem, Carlem Apfelem, otworzyła firmę tekstylną Old World Weavers, specjalizującą się w reprodukcjach tkanin z XVII, XVIII i XIX wieku.

Tkaniny Old World Weavers szybko zyskały popularność wśród zamożnych klientów z całego świata. Firma dostarczała tkaniny między innymi do Białego Domu. Dzięki swojemu sposobowi ubierania się i śmiałym aranżacjom wnętrz na przestrzeni kolejnych dekad, Iris Apfel zyskała status projektantki pełnej fantazji, mistrzyni maksymalizmu.

Reklama
Reklama
Moda
Tatiana Hrechorowicz: Styl nie zależy od tego, co mamy na sobie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Materiał Promocyjny
Sukienka vs. spódnica - co ubrać do biura w chłodne miesiące?
Moda
Met Gala 2026 – motyw przewodni potwierdzony. W tle istotna zmiana organizacyjna
Moda
Suknia ślubna Taylor Swift w centrum uwagi najlepszych projektantów. Co proponują artystce?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Moda
Marki luksusowe mają problem z klientelą z pokolenia Z. Dlaczego się nie rozumieją?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama