Pokolenie Z pogrąży najstarsze polskie marki odzieżowe? „Nie wystarczy być na czasie”

Pokolenie Z dyktuje nowe warunki działania w wielu obszarach życia społecznego i biznesowego. Młodzi wyznaczają trendy, które po prostu trzeba uwzględniać, aby zyskać ich uwagę jako klientów. Właśnie okazało się, że zetki nie rozpoznają działających od lat polskich marek z branży mody.

Publikacja: 10.03.2025 15:21

Przedstawiciele młodego pokolenia z jednej strony stawia na jakość odzieży, a z drugiej często kupuj

Przedstawiciele młodego pokolenia z jednej strony stawia na jakość odzieży, a z drugiej często kupuje ubrania w sklepach sieci specjalizujących się w tzw. fast fashion.

Foto: Adobe Stock

Firma Kondo&Partners Consulting opublikowała raport „Fashion&Brands: Polska Perspektywa”. Zebrane w nim dane bazują na badaniu przeprowadzonym na 1000 polskich konsumentów. Jego celem było poznanie postrzegania marek odzieżowych przez Polki i Polaków. W opracowaniu uwzględniono pokoleniowe zróżnicowanie respondentów – znaleźli się wśród nich przedstawiciele pokolenia baby boomers (ur. 1946-1964), X (ur. 1965-1980), Y (ur. 1981-1996), i Z (ur. 1997-2012). 

Jakie marki odzieżowe lubią ludzie z pokolenia Z?

Dwa najważniejsze wnioski z badania dotyczącą częstotliwości robienia zakupów odzieżowych przez osoby z różnych grup wiekowych oraz miejsc, w których badani zaopatrują się w ubrania. Dane udostępnione w raporcie wskazują, że młodsze pokolenia kupują odzież częściej niż starsze.  

Co piąty reprezentant pokolenia X (19 proc.) i co czwarty baby boomers (26 proc.) nie kupił w ciągu ostatnich trzech miesięcy ubrań żadnej marki. W przypadku pokolenia Z i millenialsów była to o połowę mniej liczna grupa (odpowiednio: 9 proc. i 12 proc.).

Czytaj więcej

Pokolenie Z zrobiło krok w nieoczekiwanym kierunku. Oto, do czego używa dziś internetu

Co ciekawe: mimo wielu deklaracji młodych konsumentów odnośnie do jakości rzeczy, w które inwestują, raport, o którym mowa, pokazuje, że najczęściej korzystają oni z produktów marek oferujących tzw. fast fashion. W ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie 21 proc. przedstawicieli najmłodszego pokolenia kupiło ubrania marki Shein, podczas gdy w przypadku pokolenia baby boomers był to zaledwie 1 proc.

Najpopularniejsze marki, których ubrania kupowały Zetki to: Sinsay - 37 proc., H&M - 29 proc. i Reserved - 26 proc. W rankingu millenialsów różnica polega na tym, że częściej niż w Reserved (20 proc.), kupowali oni ubrania w polskiej sieci sportowej 4F - 23 proc.

W badaniu, które było podstawą do opracowania raportu, respondentów pytano również o to, jakie kryteria powinna ich zdaniem spełniać marka, aby uznać ją za polską. Jako najważniejsze wskazywano: fakt, że firma płaci podatki w Polsce - 66 proc., produkuje w Polsce – 64 proc. i jest zarejestrowana w kraju – 60 proc. Przedstawiciele różnych pokoleń odmiennie widzieli jednak wagę powyższych czynników. Starsi zwracali większą uwagę na kwestię podatków – to ważna kwestia dla aż 77 proc. przedstawicieli baby boomers i 69 proc. pokolenia X. Millenialsi i pokolenie Z częściej od podatków wskazywali na lokalną produkcję (64 i 69 proc.).

Jakie polskie marki odzieżowe rozpoznaje pokolenie Z?

Respondentów pytano także o rozpoznawalność marek z branży mody. Wśród 3 najczęściej rozpoznawanych jako polskie firm odzieżowych wśród każdego pokolenia pojawiały się marki Bytom, Vistula i 4F, jednak zajmowały one różne miejsca w rankingu. Marki z wieloletnią tradycją, jak Bytom czy Vistula, są przez najmłodszych o wiele słabiej rozpoznawane – 30 proc. Zetek w ogóle nie zna marki Bytom, a 25 proc. – Vistuli. Tylko 28 proc. wie, że Vistula jest polska, podczas gdy wśród baby boomers tę świadomość ma 73 proc. badanych. 

Czytaj więcej

Pokolenie Z znalazło sposób na to, by nie musieć konkurować ze starszymi na rynku pracy. Co robią młodzi?

W top 5 najczęściej rozpoznawanych przez Zetki i Millenialsów polskich marek znalazła się także marka Sinsay, którą zidentyfikował jako polską średnio co 5 respondent z pokolenia Z. Rzadziej rozpoznaje ją jednak pokolenie X i baby boomers. W tej grupie wśród 5 najczęściej wskazywanych polskich firm pojawia się z kolei marka Kazar.

Zdaniem ekspertów Kondo&Partners polskie i światowe marki modowe działające w Polsce muszą dziś lepiej rozumieć różnice między pokoleniami, jeśli chcą skutecznie budować lojalność i zwiększać sprzedaż.

- Świadoma segmentacja klientów pozwala markom skuteczniej docierać do odbiorców i poszerzać swoją grupę klientów – powiedziała Sho Kondo z Kondo&Partners. - Kluczowa jest też autentyczność i spójna tożsamość marki. Nie wystarczy „być na czasie” – trzeba umieć dostosować sposób działania do nawyków konsumentów - podsumowała. 

Źródło:
Materiały prasowe

Firma Kondo&Partners Consulting opublikowała raport „Fashion&Brands: Polska Perspektywa”. Zebrane w nim dane bazują na badaniu przeprowadzonym na 1000 polskich konsumentów. Jego celem było poznanie postrzegania marek odzieżowych przez Polki i Polaków. W opracowaniu uwzględniono pokoleniowe zróżnicowanie respondentów – znaleźli się wśród nich przedstawiciele pokolenia baby boomers (ur. 1946-1964), X (ur. 1965-1980), Y (ur. 1981-1996), i Z (ur. 1997-2012). 

Jakie marki odzieżowe lubią ludzie z pokolenia Z?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Zakupoholiczka odkryła najbardziej ekologiczne ubrania świata i została aktywistką
Moda
Milion sprzedanych sukienek. Nell Diamond o sukcesie swojej marki
Moda
Stella McCartney zrobiła odważny krok i rozpoczęła nowy rozdział w życiu zawodowym
Moda
Kim inspirowała się Ivanka Trump wybierając strój na inaugurację prezydentury ojca? Ciekawa teoria
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Moda
Strój Melanii Trump na inauguracji męża nie był przypadkowy. "Wysłała jednoznaczny komunikat"