Anna Wintour o sobie: Nie mam żadnych talentów. Jak zrobiła karierę w świecie mody?

Nie potrafię dobrze pisać – przyznała w jednym z ostatnich wywiadów Anna Wintour. Zaskoczony prowadzący zamilkł. Czy w przypadku kobiety, która od kilku dekad rządzi światem mody, takie wyznanie jest uzasadnione?

Publikacja: 29.06.2024 10:31

Anna Wintour ma reputację osoby skutecznej i radykalnej w działaniu.

Anna Wintour ma reputację osoby skutecznej i radykalnej w działaniu.

Foto: PAP/PA

Gdy Lady Gaga podpisała swój pierwszy kontrakt muzyczny, po trzech miesiącach niespodziewanie podziękowano jej za współpracę, tłumacząc, że decyzję podjął szef wytwórni, nie do końca przekonany do talentu wokalnego artystki. 14-letnia Kate Winslet usłyszała od swojego nauczyciela aktorstwa, że być może poradzi sobie w świecie filmowym, jeśli zgodzi się przyjmować drugoplanowe role pulchnych dziewczyn. Szczęśliwie ani autorka hitu „Poker Face”, ani odtwórczyni roli Rose w „Titanicu” nie pozwoliły, by przykre doświadczenia zachwiały ich wiarę we własne możliwości i talent.

Wprawdzie jeden z pierwszych przełożonych Anny Wintour również podważył jej umiejętności, wytykając młodej Brytyjce zbyt europejskie spojrzenie na modę prezentowane na łamach amerykańskiego „Harper’s Bazaar”, to jednak na dalszych etapach kariery legendarna redaktor naczelna amerykańskiego wydania „Vogue” udowodniła ponad wszelką wątpliwość, jak duży błąd wówczas popełniono. Mimo imponujących osiągnięć i niezachwianej pozycji w świecie mody, osoba tworząca listę gości na Met Galę, zdobyła się na zaskakujące wyznanie podczas rozmowy z Jamesem Cordenem. Czy odmawianie sobie talentu jest w jej przypadku uzasadnione?

Nie potrafię robić zdjęć ani szyć

– James, nie mam żadnych talentów – rozpoczęła swoje wyznanie podczas wywiadu. – Nie potrafię śpiewać, tańczyć ani dobrze pisać. Nie potrafię robić dobrych zdjęć ani szyć ubrań. Próbuję jedynie używać mojej platformy, aby pomóc zdolnym osobom. Podziwiam innych tak bardzo i chcę zrobić wszystko co w mojej mocy, by pokazać światu, jak świetni są w wybranej przez siebie dziedzinie. To motywuje mnie do działania. Podziwiam osoby mające talenty, jakich ja sama nie posiadam – wylicza.

Córka redaktora „London Evening Standard”, Charles’a Wintour’a, przyznaje, że głównym powodem jej wyprowadzki z Londynu pod koniec lat 70. była chęć uniknięcia pytań o swojego ojca. – Odkąd zamieszkałam w Nowym Jorku, te pytania nigdy nie padły – napisała na łamach „The Guardian”.

Niczego nie umiałam

Doświadczenia w kolejnych pismach kobiecych – „Harper’s Bazaar”, „Savvy”, „New York Magazine” czy „House & Garden”, nie tylko pozwoliły szlifować warsztat dziennikarski, ale i nabywać umiejętności niezbędne do objęcia wymarzonego stanowiska, na które czekała od lat: redaktor naczelnej brytyjskiego, a następnie amerykańskiego wydania „Vogue”. – Przez lata uczyłam się, w jaki sposób dobierać odpowiednie ubrania do sesji zdjęciowych, jak znajdować utalentowane osoby do współpracy, jak tworzyć ciekawe krótkie opisy pod fotografiami. Rozpoczynałam karierę z pewną dozą ignorancji. Niczego nie umiałam, więc wszystkiego uczyłam się od podstaw. Nabyłam też umiejętność wykonywania wielu zadań równocześnie, co daje mi poczucie, że nie muszę tkwić w jednym miejscu. Gdy zaczęłam pracę jako redaktor, natychmiast zostałam oddelegowana do udziału w sesji zdjęciowej, więc i na tym polu musiałam się wykazać – wspomina w biografii autorstwa Amy Odell, „Anna: the biography”.

Tak nabyte umiejętności w wielu dziedzinach związanych z pracą dziennikarską okazały się przydatne przy obejmowaniu wymarzonych stanowisk. Gdy w 1985 roku została redaktor naczelną brytyjskiego wydania „Vogue”, natychmiast wprowadziła radykalne zmiany nie tylko w zespole, ale i w charakterze pisma. – Skuteczne wykonywanie zadań leży w jej naturze. Gdy zatem objęła stery, szybko wymieniła cały zespół i layout magazynu. Wcześniej dominowały w nim romantyczne zdjęcia: piękne krajobrazy, konie na tle zachodzącego słońca. Wraz z pojawieniem się Anny na zdjęciach można było oglądać już tylko elegancko ubrane kobiety zatrzymujące taksówki. Wszystkie zmiany zostały wprowadzone bardzo szybko, co było nietypowe dla brytyjskich magazynów w tamtym czasie. Tym sposobem Anna Wintour zyskała reputację osoby skutecznej i radykalnej w działaniu – można przeczytać we wspomnianej biografii.

Czytaj więcej

Met Gala 2024. Największe gwiazdy na czerwonym dywanie i ich bajeczne stylizacje

Modelka w dżinsach na okładce

Kontrowersyjne decyzje i modyfikacje związane z charakterem pisma miały swoje uzasadnienie. – Zmienił się profil naszej typowej czytelniczki. To kobieta zainteresowana biznesem i modą. Chce wiedzieć, gdzie i co należy w danym sezonie kupić, aby podążać za najnowszymi trendami – tłumaczyła nowa redaktor naczelna.

Gdy trzy lata później przyszedł czas na przejęcie sterów w amerykańskim wydaniu „Vogue”, charyzmatyczna znawczyni mody nie wahała się podjąć równie radykalnych kroków w kwestii wyglądu i charakteru pisma, jak w przypadku wersji brytyjskiej. Pierwsza okładka opublikowana pod kierownictwem nowej szefowej pisma w listopadzie 1988 roku przedstawiała 19-letnią modelkę Michaelę Bercu mającą na sobie wyblakłe dżinsy za 50$ oraz bogato zdobioną marynarkę Christian Lacroix o wartości $10,000. Gdy magazyn trafił do druku, przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za produkcję, przekonani, że przysłano niewłaściwe zdjęcie, kontaktowali się z redakcją, aby mieć pewność, czy nie zaszła pomyłka i czy aby na pewno, po raz pierwszy w historii pisma, na okładce ma się pojawić modelka w dżinsach.

Konsultacje z Anną Wintour

Piastowane od kilku dekad stanowisko redaktor naczelnej „biblii mody” oraz dyrektor artystycznej, a następnie dyrektor generalnej do spraw treści w Condé Nast Publications czynią Annę Wintour osobą na tyle wpływową w świecie show biznesu, że jej zdanie brane jest pod uwagę przy wielu kluczowych decyzjach podejmowanych przez gwiazdy kina, muzyki, a nawet sportu. Z jej cennych wskazówek korzystała Serena Williams, gdy, targana rozterkami przed najważniejszymi turniejami w swojej karierze telefonowała do niej z prośbą o rady. Bradley Cooper przekazał jej scenariusz „Narodzin Gwiazdy”, konsultując wybór Lady Gagi do odtwórczyni roli Ally. To wreszcie charyzmatyczna szefowa „Vogue’a” doradzała Victorii Beckham zmianę stylu, gdy ta na początkowych etapach swojej kariery lubowała się w krzykliwych, mało eleganckich stylizacjach odpowiednich wprawdzie dla gwiazdy pop, ale niekoniecznie dla osoby rozważającej działalność w charakterze projektantki mody. – Wiele osób docenia jej gust, intuicję i wiedzę, ponieważ jest przede wszystkim bardzo doświadczoną businesswoman. Jej siła tkwi w tym, że potrafi sprawnie komunikować się zarówno z osobami z zespołów kreatywnych, jak przedstawicielami świata finansowego. Mnóstwo wspaniałych, zdolnych i twórczych osób nie potrafi porozumiewać się w kwestiach biznesowych na jej poziomie – można przeczytać we wspomnianej biografii.

Czytaj więcej

Zaskakujący bilans MET Gala 2024: czerwony dywan zdominowała znana sieciówka

Wintour odegrała kluczową rolę w rozwijaniu karier wielu wybitnych przedstawicieli świata mody, w tym pokolenia supermodelek z lat 90., jak również wielu utalentowanych projektantów. Wykorzystując swoje wpływy, doświadczenie i wiedzę, zapewniła wsparcie finansowe początkującemu paryskiemu domowi mody Johna Galliano, co samemu założycielowi pomogło w 1997 roku awansować na stanowisko głównego projektanta Christiana Diora. Pod patronatem wpływowej businesswoman swoje kariery rozwijali także Alexander McQueen czy Marc Jacobs. W 2003 roku, wraz z przedstawicielami Amerykańskiej Rady Projektantów Mody (ang. Council of Fashion Designers of America) zainicjowała fundusz CFDA/Vogue Fashion Fund, który oferował wsparcie finansowe i mentoring biznesowy kolejnemu pokoleniu amerykańskich projektantów mody.

Podczas zorganizowanej 23 czerwca w Paryżu spektakularnej imprezy „Vogue World: Paris 2024” na okoliczność zbliżających się Igrzysk Olimpijskich, zaproszone przez Annę Wintour gwiazdy wystąpiły w roli modeli i modelek podczas jedynego w swoim rodzaju pokazu na Place Vendôme. Wyjątkowe kreacje zaprezentowały między innymi Katy Perry, Serena i Venus Williams, Sabrina Carpenter, Ciara czy Ashley Graham. Kendall Jenner i Gigi Hadid przybyły na imprezę konno, a występom wokalnym towarzyszyły pokazy sportowe z udziałem uczestników zbliżających się Igrzysk Olimpijskich. Osoba odpowiedzialna za organizację przedsięwzięcia na taką skalę może i nie potrafi śpiewać ani szyć, ale przypisywany sobie brak talentów jest sporym nadużyciem.

Źródła:
https://www.businessoffashion.com/
https://www.forbes.com/
https://www.theguardian.com/

Gdy Lady Gaga podpisała swój pierwszy kontrakt muzyczny, po trzech miesiącach niespodziewanie podziękowano jej za współpracę, tłumacząc, że decyzję podjął szef wytwórni, nie do końca przekonany do talentu wokalnego artystki. 14-letnia Kate Winslet usłyszała od swojego nauczyciela aktorstwa, że być może poradzi sobie w świecie filmowym, jeśli zgodzi się przyjmować drugoplanowe role pulchnych dziewczyn. Szczęśliwie ani autorka hitu „Poker Face”, ani odtwórczyni roli Rose w „Titanicu” nie pozwoliły, by przykre doświadczenia zachwiały ich wiarę we własne możliwości i talent.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Jej historia
Maye Musk. Jak matka Elona wychowała 3 milionerów i sama zrobiła imponującą karierę?
Jej historia
Królowa piękności Bela Bajaria - kobieta, która decyduje, co świat ogląda na Netfliksie
Jej historia
Klientka szeptuchy z Podlasia: Nawet kiedy Wala z Orli zmarła, czuję jej wpływ na moje życie
Jej historia
Lee Miller. Film o pierwszej fotoreporterce wojennej wkrótce w kinach. Była aniołem i demonem
Jej historia
Romy Schneider – tragiczne życie gwiazdy kina i wielkiej miłości Alaina Delona