Klienci brytyjskiej marki odzieżowej skarżą się na wygląd promujących ją modelek. „Hipokryzja”

Ponad sto dziennie - tyle skarg otrzymuje Brigitte Read, założycielka firmy odzieżowej Snag produkującej ubrania plus size. Zarzut? Modelki prezentujące kolekcje mają, zdaniem autorów zażaleń, zbyt obfite kształty.

Publikacja: 28.03.2025 12:20

Brigitte Read, w obronie zatrudnianych przez siebie modelek, podkreśla, że ich obecność w kampaniach

Brigitte Read, w obronie zatrudnianych przez siebie modelek, podkreśla, że ich obecność w kampaniach promujących odzież marki Snag jest w pełni uzasadniona.

Foto: Adobe Stock

Po wielu nieudanych próbach utraty kilogramów, amerykańska aktorka komediowa Amy Schumer z rozbrajającą szczerością opisuje zmagania z kolejną serią zastrzyków, które mają pomóc jej w zmianie sylwetki. Podjęte przed trzema laty działania zakończyły się problemami zdrowotnymi, a obecnie stosowana terapia sprawia, że odtwórczyni roli Renee Barett w filmie „Jestem taka piękna!”, jak opisuje, „czuje się fantastycznie”. – Zniknęły wczesne symptomy menopauzy, poprawiła się kondycja mojej skóry i włosów, mam więcej energii – wymienia 43-latka, zastrzegając, że stosowany lek jest przeznaczony dla pacjentów z potwierdzoną cukrzycą lub poważną otyłością. – A tę przypisują mi wszyscy internauci – zauważa.

Efekty stosowania popularnego leku wspomagającego utratę zbędnych kilogramów publicznie zachwalała też Oprah Winfrey, która w 2023 roku pojawiła się na premierze „Koloru purpury”, prezentując szczuplejszą niż kiedykolwiek sylwetkę. – Fakt, że istnieje medycznie zatwierdzona recepta na kontrolowanie wagi i zachowanie zdrowia, jest dla mnie ulgą i darem, a nie czymś, co należy ukrywać – mówiła w wywiadzie dla magazynu „People”. – Mam już dość bycia zawstydzaną z powodu mojej wagi – akcentowała, co w świetle rozmowy, jaką w latach 80. przeprowadziła z nią Joan Rivers w programie „The Tonight Show”, brzmi wiarygodnie. Początkująca wówczas prezenterka telewizyjna usłyszała od gospodyni show pytanie „Dlaczego jesteś taka gruba?” Skierowanie uwagi na sylwetkę gościni nie tylko wprawiło ją w zakłopotanie, ale i pozostało w jej pamięci do dziś, mimo że od tamtego czasu minęły niemal cztery dekady.

Czytaj więcej

Oprah Winfrey zawstydzona publicznie. Trudny temat mocno ją dotknął

Nieprzychylne komentarze na temat swojej sylwetki stały się też tematem przewodnim jednego z bieżących wywiadów z Seleną Gomez. – Każdy ma coś do powiedzenia na temat mojej wagi i bardzo mnie to zasmuca, a nawet sprawia, że staję się zgorzkniała. Przykro mi to mówić, jednak to prawda – wyznała w podcaście „On Purpose With Jay Shetty” w marcu bieżącego roku. Kobiece sylwetki są szczegółowo omawiane, ilekroć artystki reprezentujące świat muzyki czy kina pojawiają się na czerwonym dywanie. Dla określenia szczupłych artystek nominowanych w tym roku do Oscara i biorących udział w licznych ceremoniach w trakcie sezonu nagród filmowych, w jednej z publikacji na łamach „The Telegraph” użyto określenia „Lollipop bodies”. – Ariana Grande czy Demi Moore wpisują się w ten trend: są przerażająco szczupłe, co sprawia, że ich głowy wydają się nieproporcjonalnie duże względem sylwetek – wyjaśnia obrazowo autorka publikacji.

Jak się okazuje, koncentracja na kobiecym wyglądzie i publiczne wypowiadanie opinii w tej kwestii, dotyczą nie tylko rozpoznawalnych na całym świecie gwiazd muzyki czy kina. Również modelki reklamujące ubrania plus size stają się obiektem nienawistnych komentarzy ze strony obserwujących ich zdjęcia, potencjalnych odbiorców prezentowanych przez nie kolekcji. Każdego dnia przekonuje się o tym Brigitte Read, założycielka brytyjskiej firmy odzieżowej Snag oferującej między innymi spodnie, legginsy i bluzy dla kobiet o obfitych kształtach. Jakie wiadomości otrzymuje od klientów i czy jej zdaniem są one uzasadnione?

Czytaj więcej

Ciałopozytywność w czasach Ozempicu? Psycholog: Lek nie uczy, jak słuchać swojego ciała

Założycielka firmy Snag: 100 skarg dziennie dotyczących wyglądu modelek

W rozmowie z BBC Brigitte Read przyznaje, że każdego dnia otrzymuje około 100 komentarzy dotyczących wyglądu modelek prezentujących kolekcje firmy odzieżowej Snag. Autorką jednej z takich skarg jest klientka, która dokonała zakupu w sklepie internetowym firmy, gdy ze względu na ciążę potrzebowała ubrań w rozmiarze większym niż dotychczas. – Od tamtego momentu jestem bombardowana zdjęciami otyłych dziewczyn w obcisłych spodniach. Fotografie chorobliwie otyłych osób wręcz zalewają moje media społecznościowe. Reklamy normalizujące niezdrowe sylwetki są szkodliwe społecznie – alarmuje cytowana przez BBC, 36-letnia Catherine Thom.

Pochodząca z Edynburga była klientka firmy przywołuje też szeroko opisywany w mediach przypadek kampanii reklamowej firmy Next, w której wystąpiła bardzo szczupła modelka. Zaprezentowane przez nią dżinsy ciasno opinały jej długie nogi, a przyjęta pozycja sprawiła, że przedstawiciele instytucji zajmującej się oceną reklam, The Advertising Standards Authority (ASA), uznali kobietę za „niezdrowo szczupłą”. Firma została zmuszona do zastąpienia wskazanego zdjęcia innym ujęciem. – Pozycja modelki, kąt, pod którym wykonano zdjęcie, jak również stylizacja zaprezentowana na analizowanej przez nas reklamie spotęgowały wrażenie, że jest ona nienaturalnie szczupła. Zdjęcia w kampaniach Next powinny być opracowywane w sposób odpowiedzialny i nie przedstawiać modelek w takim ujęciu – pisano wówczas w oświadczeniu.

Czytaj więcej

Obsesja ciała u kobiet nie ustaje - niepokojące wyniki badania. Ekspertka komentuje

Założycielka firmy Snag: zawstydzanie osób otyłych nie pomoże im schudnąć

Powołując się na opisany przypadek, w którym reklama została wycofana z obiegu ze względu na niepokojąco szczupłe nogi modelki występującej w kampanii, Catherine Thom uważa, że podobne standardy powinny obowiązywać w sytuacji odwrotnej. – Uważam, że hipokryzją jest zakazywanie reklam z bardzo szczupłymi modelkami przy jednoczesnym zezwoleniu na emisję tych, w których modelki są chorobliwie otyłe – zauważa. – Jak można wyrażać na to zgodę, podczas gdy zdjęcie szczupłej modelki jest wycofywane z publikacji? Należy potraktować obie kwestie w sposób sprawiedliwy – dodaje.

Utrzymane w podobnym tonie zarzuty stawiane przez innych klientów firmy Snag, założycielka marki nazywa wprost „fobią przed otyłością”. – Zawstydzanie osób otyłych nie pomoże im schudnąć. Wręcz przeciwnie: ma szkodliwy wpływ na ich zdrowie psychiczne i, co za tym idzie, na ich kondycję fizyczną – zauważa. Opisane zjawisko uważa za objaw niesprawiedliwości, a nienawistne komentarze pod adresem modelek reklamujących produkty swojej firmy regularnie analizuje. Ze względu na liczbę napływających skarg, aż 12 osób z ponad stu zatrudnionych w jej zespole zostało oddelegowanych do zarządzania treściami w sekcji komentarzy na platformach udostępniających ubrania marki.

Czytaj więcej

Niedoskonałości - TAK, ale tylko z filtrami. Ekspertka o wizerunku kobiet w filmie i reklamie

Modelka Snag: ludzie zarzucają mi „gloryfikowanie otyłości”

Brigitte Read, w obronie zatrudnianych przez siebie modelek, podkreśla, że ich obecność w kampaniach promujących odzież marki Snag jest w pełni uzasadniona. – Otyli ludzie istnieją i są równie wartościowi co ludzie szczupli. Robiąc zakupy online, powinni widzieć, jak ubrania prezentują się na sylwetkach osób w ich rozmiarze – zaznacza. – Jako osoba otyła nie jesteś mniej wart. Dotyczy to modelek i modeli w każdym rozmiarze i reprezentujących wszystkie narodowości – dodaje.

Jedna z modelek biorących udział w kampaniach Snag, 27-letnia Sophie Scott, przyznaje, że kierowane pod jej adresem komentarze mają zwykle dwojaki charakter: są albo bardzo entuzjastyczne albo pełne nienawiści. – Część osób docenia moją odwagę i obsypuje mnie komplementami. Inni z kolei wytykają mi otyłość, wprost namawiając do radykalnego schudnięcia. Przez lata aktywności w zawodzie modelki zrozumiałam, że mój wygląd nigdy nie spotka się z aprobatą wszystkich odbiorców – konstatuje. – Ludzie zarzucają mi „gloryfikowanie otyłości”, ale nie sądzę, żeby ktokolwiek patrząc na mnie, zapragnął wyglądać tak jak ja. Za to na pewno znajdą się takie osoby, które oglądając moje zdjęcia, pomyślą: „ona ma podobny typ sylwetki do mnie”. Kiedy od nich dowiaduję się, że stałam się dla nich inspiracją, jest to dla mnie wystarczające wynagrodzenie za wszystkie nienawistne komentarze – dodaje.

Czytaj więcej

Mistrzyni olimpijska nagłaśnia zaburzenia odżywania u zawodniczek wspinaczki. Skala problemu jest ogromna

Jak podaje BBC, kampanie reklamowe firmy Snag będą poddane dokładnej analizie wykonanej przez wspomnianą instytucję The Advertising Standards Authority (ASA). – Musimy wziąć pod uwagę szerszy kontekst społeczny. Wiemy, że obecnie w Wielkiej Brytanii społeczeństwo ma tendencję do postrzegania szczupłości jako cechy pożądanej, co nie ma zastosowania w przypadku otyłości – zauważa reprezentująca ASA Jessica Tye.

Niezależnie od działań podjętych w odniesieniu do kampanii reklamowych brytyjskiej marki odzieżowej, publiczne opiniowanie kobiecego wyglądu nadal pozostaje zjawiskiem powszechnym. W zalewie nienawistnych komentarzy masowo publikowanych w mediach społecznościowych, bezceremonialne pytanie zadane przez Joan Rivers zdaje się mieć nieco mniejszą siłę rażenia niż blisko cztery dekady temu.

Źródła:
https://www.bbc.com/
https://www.telegraph.co.uk/

Po wielu nieudanych próbach utraty kilogramów, amerykańska aktorka komediowa Amy Schumer z rozbrajającą szczerością opisuje zmagania z kolejną serią zastrzyków, które mają pomóc jej w zmianie sylwetki. Podjęte przed trzema laty działania zakończyły się problemami zdrowotnymi, a obecnie stosowana terapia sprawia, że odtwórczyni roli Renee Barett w filmie „Jestem taka piękna!”, jak opisuje, „czuje się fantastycznie”. – Zniknęły wczesne symptomy menopauzy, poprawiła się kondycja mojej skóry i włosów, mam więcej energii – wymienia 43-latka, zastrzegając, że stosowany lek jest przeznaczony dla pacjentów z potwierdzoną cukrzycą lub poważną otyłością. – A tę przypisują mi wszyscy internauci – zauważa.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Moda
Pokolenie Z wskrzesza modę na „power dressing”? Wiele z nich nigdy nie miało okazji tak się ubrać
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Moda
To nie zdarza się w każdym sezonie. Wraca moda na kontrowersyjne ozdoby głowy
Moda
Pokolenie Z pogrąży najstarsze polskie marki odzieżowe? „Nie wystarczy być na czasie”
Moda
Zakupoholiczka odkryła najbardziej ekologiczne ubrania świata i została aktywistką
Materiał Promocyjny
Rozwój duchowy i innowacyjne praktyki biznesowe: unikalna droga marki SYLVIA
Moda
Milion sprzedanych sukienek. Nell Diamond o sukcesie swojej marki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście