Tubka czy pompka? Odkryto, że opakowanie kremu wpływa na jego działanie

Okazuje się, że sposób aplikacji kremu, żelu czy innego produktu do stosowania na skórę może mieć duży wpływ na jego skuteczność. Międzynarodowy zespół naukowców doszedł do ciekawych wniosków na ten temat na podstawie badania popularnego kremu na opryszczkę, który można kupić w tubce lub w opakowaniu z pompką.

Publikacja: 11.02.2025 10:07

Okazuje się, że na skuteczność produktu ma wpływ nie tylko jego formuła (na przykład krem, żel lub m

Okazuje się, że na skuteczność produktu ma wpływ nie tylko jego formuła (na przykład krem, żel lub maść) czy konsystencja, ale też rodzaj opakowania.

Foto: Adobe Stock

Decyzję co do rodzaju opakowania, w jakim kupujemy kremy lub żele do twarzy, podejmujemy zwykle, mając na uwadze przede wszystkim własną wygodę — oczywiście, jeżeli w ogóle mamy taki wybór. Część konsumentów woli produkty w tubce, inni preferują opakowania wyposażone w zamknięcia innego typu, na przykład w pompkę.

Krem w tubce może działać lepiej niż ten w pompce

Tymi samymi względami kieruje się znakomita większość producentów wyrobów farmaceutycznych do miejscowego stosowania na skórę. O tym, jaki rodzaj zamknięcia będzie zawierało opakowanie danego produktu, decydują zwykle badania konsumenckie i testy finalnego produktu, w których kluczowy jest komfort użytkowania.

Tymczasem okazuje się, że na skuteczność produktu ma wpływ nie tylko jego formuła (na przykład krem, żel lub maść) czy konsystencja, ale też rodzaj opakowania, a konkretnie — jego zamknięcia, nawet jeżeli w różnych opakowaniach znajduje się dokładnie ten sam produkt. W grę wchodzi biodostępność preparatu, a więc odpowiednia szybkość i stopień wchłaniania przez nasz organizm składników aktywnych zawartych w produkcie.

Czytaj więcej

„Kortyzolowa twarz" to sposób na biznes. Niewygodna prawda o modnej „chorobie"

Do ciekawych wniosków w tym kontekście doszedł międzynarodowy zespół naukowców z kilku australijskich uniwersytetów oraz Uniwersytetu Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem. Wyniki ich badań pojawiły się na łamach branżowego czasopisma „Pharmaceutical Research”.

W jaki sposób rodzaj zamknięcia kremu wpływa na jego działanie?

Naukowcy sformułowali tezę, że moment aplikacji produktu (z tubki lub z pompki) w znaczący sposób wpływa na fizykochemiczną strukturę preparatu do miejscowego stosowania na skórę. W rezultacie zmienia się też stopień jego skuteczności. Celem badania była weryfikacja tej tezy.

W swoim eksperymencie naukowcy wzięli na warsztat popularny (również w Polsce) przeciwwirusowy krem na opryszczkę, zawierający substancję aktywną o nazwie acyklowir. Produkt jest dostępny na rynku w dwóch rodzajach opakowań: w tubce i w buteleczce z pompką.

W ramach badania przeanalizowano strukturę kremu pochodzącego z dwóch różnych opakowań. Biologiczną dostępność, a więc wydajność i skuteczność produktu w kontakcie ze skórą zmierzono w badaniach in vitro, używając specjalnie spreparowanych komórek ludzkiego naskórka.

Czytaj więcej

Kwasy omega-3 a procesy starzenia. Optymistyczne wyniki badania

Wyniki badania potwierdziły wstępną tezę naukowców. Okazało się, że rodzaj zamknięcia miał wpływ na skuteczność kremu. Lepsze wyniki uzyskano w przypadku kremu zamkniętego w tubce w porównaniu z opakowaniem wyposażonym w pompkę.

Zdaniem autorów badania wnioskami, jakie wysnuli na podstawie swoich analiz, powinni zainteresować się nie tylko konsumenci, ale przede wszystkim producenci wyrobów farmaceutycznych. Naukowcy sugerują, że jeszcze na etapie projektowania opakowania warto najpierw przeprowadzić testy laboratoryjne pod kątem tego, jaki rodzaj aplikacji przyniesie najlepsze rezultaty dla konsumenta.

Decyzję co do rodzaju opakowania, w jakim kupujemy kremy lub żele do twarzy, podejmujemy zwykle, mając na uwadze przede wszystkim własną wygodę — oczywiście, jeżeli w ogóle mamy taki wybór. Część konsumentów woli produkty w tubce, inni preferują opakowania wyposażone w zamknięcia innego typu, na przykład w pompkę.

Krem w tubce może działać lepiej niż ten w pompce

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
WIZERUNEK W BIZNESIE
Nie każdy makijaż nadaje się do pracy. Ekspertka radzi, co lepiej zostawić na prywatne okazje
Uroda
Kobiety coraz częściej używają w domach profesjonalnych urządzeń do pielęgnacji. Jak to odczuwa branża beauty?
Uroda
Jak być świadomym konsumentem? Radzi właścicielka bloga o ekologii i naturalnych kosmetykach
Uroda
Miód – kosmetyk stworzony przez naturę. Jak wykorzystać go do domowej pielęgnacji?
Uroda
Angelina Jolie reklamuje kosmetyki znanej marki. Czy jej usta zwiększą sprzedaż?